– Alla som kommer hit säger, ”en sån där hade min mormor i sin sommarstuga”, berättar Fredrik Björkman.
Till vardags är han kulturredaktör på Arbetarbladet men i den här rollen kallar han sig för intendent.
Vid sidan av det gråtande barnet är Harry Haerendels fiskargubbe det mest förekommande motivet i Sverige. I ett uthus i Söderala utanför Söderhamn har Fredrik Björkman över 80 stycken i olika tolkningar i sitt uthus som han kallar för Sveriges fiskargubbemuseum. På nationaldagen packar han upp och visar sina nya verk.
Köpgräns på 200 kronor
– Jag har samlat på fiskargubbar i tolv år. I början var det bara en grej att jag plockade åt mig dem på loppisar, sedan växte det. Då kostade de typ tjugo kronor, i dag kan de kosta femhundra kronor eller mer på Tradera. Men jag betalar aldrig mer än tvåhundra, säger Fredrik Björkman.
Trots att uthuset bara är några kvadratmeter stort har han lyckats bygga några teman med tavlor. Ett gäng av vad man vet är ”originalet” av Harry Haerendel, några lokala från Gävle och Sandviken och så den lite otäcka hörnan med zombien och några gubbar som ser riktigt läskiga ut.
Vernissage med fiskarkisse
– Den 6 juni är en röd dag, ingen vet vad de ska göra, så jag uppfann Fiskargubbens dag. Det kom över hundra personer på första vernissagen för två år sedan, säger Fredrik Björkman.
Museet är avgiftsfritt och öppet efter överenskommelse.
– Men den 6 juni har jag vernissage för årets nyförvärv – bland annat en fiskarkissekatt av konstnären Monica Wallman.
Hör Fredrik Björkman berätta om sin kärlek till fiskargubben i klippet ovan.
Fakta om ”Fiskargubben”
Motivet uppkom troligtvis i Skagen där det bland konstnärerna var populärt att återge fiskarna med pipa i mungipan och sydvästhatt.
Den mest kända fiskargubben är skapad av den tyske marinmålaren Harry Haerendel, som döpte sin målning till ”Der alte Seebär” vilket kan översättas till ”Den gamle Sjöbjörnen”.
Modellen lär ha varit en sjöman som hette Karl August Rydberg och som föddes i Göteborg under slutet av 1800-talet.
Källa: barnebys.se