I Sandviken kommer det att finnas avgångar var 15:e minut på vardagar och var 30:e minut på kvällar och helger.
Förutom fler och miljövänligare bussar tillkommer också nya linjer som ska köras rakare och gå snabbare.
Färre som går och cyklar
Enligt docenten i psykologi, Katrin Lättman, har de utökade busstiderna både positiv och negativ inverkan. Det som oroar Katrin Lättman är att färre kommer röra på sig när det blir för enkelt att åka buss – färre som går och cyklar.
– Vuxna framförallt tycker att det är bekvämt att åka kollektivt för att det finns många avgångar. Då väljer man bort aktiva färdmedel som cykel, säger Katrin Lättman, som håller på med en forskningsstudie om upplevelser och tillgänglighet inom vardagligt resande.
Kan locka bilister
Enligt Katrin Lättman är det däremot positivt om man vill få fler bilister att åka kollektivt.
– Vill man locka fler att åka kollektivt så är risken att man lockar de som går eller cyklar idag och inte bilisterna, säger Katrin Lättman.
Hör Katrin Lättman och morgonresenärer i Sandviken i klippet.