Totalt påverkas 15 hamnar i 8 städer. Det är medlemmarna i det Svenska hamnarbetarförbundet som strejkat. Fackförbundets mål är att teckna ett rikstäckande avtal.
– Vi vill föra vår egen talan vid förhandlingar, framförallt lokalt. Det är våra jobb och vår arbetsmiljö, säger Håkan Voxström, ordförande på Hamnarbetarförbundets avdelning 81 i Söderhamn.
Får inte utse skyddsombud
Det inkluderar att de vill kunna utse sina skyddsdombud, vilket de i nuläget är utestängda ifrån. Håkan Voxström kan inte förklara varför arbetsgivaren och förbundet inte har lyckats komma överens.
– Det är konstigt. Alla förlorar på det, säger han.
Hör vad Håkan Voxström tycker om arbetsgivarens lockout-beslut i klippet ovan.
Fakta om hamnkonflikten
Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.
Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.
Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.
Den utlösande faktorn till konflikten nu är en policy från arbetsgivaren som gäller sedan i april 2018. Enligt Hamnarbetarförbundet innebär den att man utestängs från fackligt inflytande runtom i landet. Förhandlingar pågick under hösten, men utan att någon lösning nåddes.
Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.
I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.
Källa: TT