Tidigare har Kustbevakningen främst arbetat med olagliga utsläpp av mineraloljor, som kan användas för att framställa till exempel bensin och asfalt. De utsläppen har minskat i takt med att övervakning med satellit och flyg blivit bättre. Men nu ökar utsläppen alltså av andra oljor, som till exempel tallolja.
I vissa fall är de nya utsläppen till havs också lagliga utifrån det internationella FN-regelverket IMO, som Sveriges lagstiftning bygger på. Det kan då handla om att tankfartyg släpper ut dessa ämnen i samband med att de gör rent sin tankar till havs. Utsläpp vid tankrengöringen utförs när fartyg ska byta last, från en produkt till en annan och för att inte olika produkter ska blandas.
– Vi kan inte avgöra i vilken omfattning utsläppen är lagliga eller ej men helt klart är att det finns utsläpp som vi tydligt misstänker är lagliga likväl som utsläpp vi tydligt misstänker är olagliga, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.