Händelsen handlar om en hemtjänstkund som avled i sitt hem. Kunden hade hjälp med städning varannan vecka och behov av att man tittade till honom en gång varje eftermiddag.
Personalen besökte kundens bostad varje eftermiddag dagarna efter dödsfallet och ringde på men när kunden inte öppnade dörren och huset var mörkt utgick personalen från att han inte var hemma.
Rutiner fanns – följdes inte
Inom hemtjänsten finns en särskild rutin för hur man ska agera om en kund inte öppnar eller saknas vid ett planerat besök. Enligt den ska personalen i första hand ringa till kunden, kontakta anhöriga, larmenheten och sjukhuset. Om personalen ändå inte får kontakt med kunden ska de kontakta polisen. När personalen inte följde rutinen gick det tre dagar innan händelsen uppdagades och anhöriga underrättades.
– Det är beklagligt när en sådan här händelse inträffar men det finns inget samband mellan dödsfallet och att vi har brustit i våra rutiner, säger Ulla Hamrén, socialt ansvarig samordnare vid Omvårdnad Gävle.
Inspektion bedömer åtgärder
Anmälan enligt Lex Sarah skickas nu till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för bedömning om vidtagna åtgärder är tillräckliga.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app