Efter händelsen har Omvårdnad Gävle vidtagit åtgärder så rutinerna ska följas. Foto: TT

Hemtjänst fann inte död man på tre dagar

Uppdaterad
Publicerad

Gävle kommun anmäler sig själv till Inspektionen för vård- och omsorg, IVO. En hemtjänstkund avled i sitt hem men dödsfallet upptäcktes inte på tre dagar trots att Omvårdnad Gävle skulle göra dagliga besök.

Händelsen handlar om en hemtjänstkund som avled i sitt hem. Kunden hade hjälp med städning varannan vecka och behov av att man tittade till honom en gång varje eftermiddag.

Personalen besökte kundens bostad varje eftermiddag dagarna efter dödsfallet och ringde på men när kunden inte öppnade dörren och huset var mörkt utgick personalen från att han inte var hemma.

Rutiner fanns – följdes inte

Inom hemtjänsten finns en särskild rutin för hur man ska agera om en kund inte öppnar eller saknas vid ett planerat besök. Enligt den ska personalen i första hand ringa till kunden, kontakta anhöriga, larmenheten och sjukhuset. Om personalen ändå inte får kontakt med kunden ska de kontakta polisen. När personalen inte följde rutinen gick det tre dagar innan händelsen uppdagades och anhöriga underrättades.

– Det är beklagligt när en sådan här händelse inträffar men det finns inget samband mellan dödsfallet och att vi har brustit i våra rutiner, säger Ulla Hamrén, socialt ansvarig samordnare vid Omvårdnad Gävle.

Inspektion bedömer åtgärder

Anmälan enligt Lex Sarah skickas nu till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för bedömning om vidtagna åtgärder är tillräckliga.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.