Idag hade Stora Sätraskolan i Gävle besök av en grupp Japanska lärare med matematik som specialitet och vars metodik man på högskolan i Gävle tror kan vara lösningen på problemen med intresset för matematik och de allt sämre resultaten. Det var eleverna i årskurs sex som fick sig en ovanlig matematiklektion under tisdagen.
”Universell metod”
Det är gävleforskaren och matematikläraren Yukiko Asami-Johansson som bjudit in de tio japanska grundskollärarna
– Jag vill försöka visa är att den här metoden inte är något som bara fungerar i Japan och i ett visst klassrum, utan att den fungerar i Gävle och Sverige eftersom den är universell, säger Yukiko Asami-Johansson, forskare på Högskolan i Gävle.
”Få med alla elever”
Metodiken går ut på att läraren inte går igenom problemet på traditionellt vis utan överlåter på eleverna att individuellt och i grupp gissa sig fram till en lösning på problemet. Det här ska bättra på elevens rationella tänkande.
– Det bästa råd som jag kan ge svenska lärare är att man ska se till att alla elever kommer med i lektionen, inte bara de som är duktiga och aktiva, säger Hiroshi Tanaka som räknas som en av de bästa matematik pedagogerna i Japan.
Nöjd med resultatet
På Sätraskolan jobbar man delvis enligt den japanska metoden och man är väldigt nöjd med resultatet.
– Vi är överens bland oss som jobbar här att det här är den bästa metoden eftersom alla elever blir delaktiga. Men det är svårt att ställa om och det krävs många års arbetande för att våga jobba med det fullt ut. Men vi försöker, säger Johan Sjökvist förstelärare i matematik.