Kinesisk elbuss samt Oscar Almén från FOI.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kinas intresse för Sveries gröna omställning kan vara en säkerhetsrisk. Om X-trafiks nya bussar övervakar eller inte är oklart men tanken bör tas på allvar, hör Oscar Almén från Totalförsvarets forskningsinstitut. Foto: Markus Dahlberg/SVT

X-trafiks kinesiska elbussar kan innebära risker för Sveriges säkerhet

Uppdaterad
Publicerad

Kinas intresse för den gröna omställningen pekas ut som en risk för Sveriges säkerhet. Samtidigt har kinesiska elbussar börjat trafikera X-trafiks linjer i Gävleborg.

– Det finns en säkerhetsproblematik, säger Oscar Almén vid Totalförsvarets forskningsinstitut.

I militära underättelsetjänsten MUST:s senaste årsrapport nämns för första gången Kinas intresse för Europas gröna omställning som en säkerhetsrisk:

”Landet satsar bland annat stort på förnybar energi och elbilar där batteriindustrin är central. Kinas ledande position gör landet både till en potentiell samarbetspartner och konkurrent för EU inom sektorer som kan komma att forma framtidens kritiska infrastruktur”, står det i rapporten.

Kollektivtrafik

I Sveriges Radios program Gräns lyftes nyligen oron för viken information nya fordon delar med sig av till tillverkaren. Exempelvis är amerikanska Tesla-bilar förbjudna på vissa platser i Kina av rädsla för spioneri.

Fler elbussar på väg till Gävleborg

SVT får inget svar från den kinesiska busstillverkaren om de samlar in information från fordonen.

X-trafiks busstrafik utförs av upphandlade entreprenörer. I Gästrikland gäller nuvarande avtal fram till 2033. I Hälsingland är ett nytt avtal som sträcker sig till 2035 på väg att skrivas och fler elbussar är att räkna med i länet eftersom X-trafiks målsättning är att kollektivtrafiken ska vara utsläppsfri.

Säkerhet har inte diskuterats vid upphandlingar

Hittills har inte informationssäkerhet kopplat till Kina varit en fråga vid upphandlingarna, enligt X-trafik.

– Det är något att fundera på framåt men just nu har vi inte kunskap eller insikt om att vi behöver ställa några särskilda krav på fordonslandet, säger Andreas Eriksson, avdelningschef på X-trafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet