Den drygt tre mil långa tågbanan mellan Kilafors och Söderhamn har använts för godstransport sedan slutet på 1800-talet men upphörde att användas år 2002, persontrafik pågick fram till 1970-talet.
TV: Länets största järnvägsbygge i slutfasen
Sedan tio år tillbaka byts dock hela järnvägen ut för att i december 2018 stå klar för godstrafik, kostnaden beräknas till 1,2 miljarder kronor. Sträckan mellan Kilafors och Marmaverken är redan klar och nu är bygget inne på sista etappen fram till Söderhamn.
– Syftet med att rusta den här länsbanan är för att leda om godstrafik från ostkustbanan till norra stambanan. Effekten av det är att vi kan öka persontågen ner mot Uppsala och Stockholm från Gävle och Sundsvall, säger Magnus Gilljam, projektledare på Trafikverket.
Förändringar för närboende
När banan är rustad klarar den 20 godståg per dygn som är tyngre och längre än tidigare, upp mot 750 meter långa.
Hans Söderholm har sitt föredetta föräldrahem som fritidsboende cirka 500 meter från järnvägen. Även om det har gått tåg där förut så räknar han med en påverkan.
– En förändring kommer det ju att bli, men i mitt fall med ett sådant avstånd så tror jag inte att det blir så stor påverkan, men det kan vara ett siande långt från verkligheten, säger Hans Söderholm.
Ska bullra mindre
Enligt Trafikverket kommer det att bullra mindre från järnvägen än tidigare, trots längre och tyngre tåg, tack vare modernare spår. Ändå har några boende längs sträckan behövt flytta eftersom kraven på bullernivåer är strängare i dag än förut.
Även infrastrukturen runt järnvägen förändras för att höja säkerheten.
– Vi har stängt vissa grusvägar och vi bygger broar, över och under järnvägen. Vi kommer att stänga plankorsningar, vi har gjort bulleråtgärder för närboende och vi har löst in ett tiotal fastigheter, säger Magnus Gilljam.
Enligt planen ska banan vara öppen för trafik i december 2018 och första tågen beräknas gå i januari 2019.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app