Magnus Gilljam är Trafikverkets projektledare för järnvägen mellan Kilafors och Söderhamn. Foto: Markus Dahlberg/SVT

Länets största järnvägsbygge i slutfasen

Uppdaterad
Publicerad

Länets just nu största infrastrukturbygge är inne på sin sista etapp. Det handlar om järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors som ska få nytt liv och underlätta för tågpendlare längs ostkustbanan.

Den drygt tre mil långa tågbanan mellan Kilafors och Söderhamn har använts för godstransport sedan slutet på 1800-talet men upphörde att användas år 2002, persontrafik pågick fram till 1970-talet.

TV: Länets största järnvägsbygge i slutfasen

Sedan tio år tillbaka byts dock hela järnvägen ut för att i december 2018 stå klar för godstrafik, kostnaden beräknas till 1,2 miljarder kronor. Sträckan mellan Kilafors och Marmaverken är redan klar och nu är bygget inne på sista etappen fram till Söderhamn.

När järnvägen är klar kommer den att binda samman ostkustbanan med norra Stambanan, från Söderhamn till Kilafors. Foto: SVT Design

– Syftet med att rusta den här länsbanan är för att leda om godstrafik från ostkustbanan till norra stambanan. Effekten av det är att vi kan öka persontågen ner mot Uppsala och Stockholm från Gävle och Sundsvall, säger Magnus Gilljam, projektledare på Trafikverket.

Förändringar för närboende

När banan är rustad klarar den 20 godståg per dygn som är tyngre och längre än tidigare, upp mot 750 meter långa.

Hans Söderholm har sitt föredetta föräldrahem som fritidsboende cirka 500 meter från järnvägen. Även om det har gått tåg där förut så räknar han med en påverkan.

Hans Söderholm, fritidsboende. Foto: SVT

– En förändring kommer det ju att bli, men i mitt fall med ett sådant avstånd så tror jag inte att det blir så stor påverkan, men det kan vara ett siande långt från verkligheten, säger Hans Söderholm.

Ska bullra mindre

Enligt Trafikverket kommer det att bullra mindre från järnvägen än tidigare, trots längre och tyngre tåg, tack vare modernare spår. Ändå har några boende längs sträckan behövt flytta eftersom kraven på bullernivåer är strängare i dag än förut.

Även infrastrukturen runt järnvägen förändras för att höja säkerheten.

Den drygt tre mil långa järnvägen kommer när den är klar att ha en kapacitet för 20 godståg per dygn. Foto: Markus Dahlberg/SVT

– Vi har stängt vissa grusvägar och vi bygger broar, över och under järnvägen. Vi kommer att stänga plankorsningar, vi har gjort bulleråtgärder för närboende och vi har löst in ett tiotal fastigheter, säger Magnus Gilljam.

Enligt planen ska banan vara öppen för trafik i december 2018 och första tågen beräknas gå i januari 2019.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.