– Det känns jättebra att vi kan satsa igen, säger Stefan Söderberg, ordförande i Almagrundets vänner.
Fyrskeppet byggdes i Gävle 1896 men var borta från staden fram till 2015 då hon kom tillbaka.
Ägaren som funnits i en annan del av landet har lånat ut Almagrundet men på senare tid velat bli av med henne.
För entusiasterna i Almagrundets vänner har ekonomin saknats både för driftkostnaderna och för att ta över båten, fram till nu.
Hör finansmannen Sten Dybeck i klippet ovan om varför han lägger miljontals kronor på att säkra fyrskeppets framtid.
Fyrskepp Nummer 2B Almagrundet
• 1895-1896 byggdes hon i järn av Brodins varv i Gävle till en kostnad av 66 519 kronor och 11 öre.
• 1896-1912 tjänstgjorde hon som fyrskepp vid Almagrundet.
• 1913-1916 tjänstgjorde hon som fyrskepp vid Kopparstenarna.
• 1917-1926 tjänstgjorde hon som Reserv (östra distriktet).
• 1927-1951 tjänstgjorde hon som fyrskepp vid Hävringe.
• 1952-1969 tjänstgjorde hon som fyrskepp vid Malmö redd.
• 1969 slutade hon sin planerade tjänst och draggade i storm in till Limhamns hamn, bogserades till Malmö, där hon kom att förfalla och blev instängd av en bro, som kom att byggas.
• 1989 lyftes hon över bron och bogserades till Norrköping, där hon på Bråvikens varv fick reparation. Hon bogserades till Västerås där hon renoverades till originalskick till exteriören.
• 1999 låg hon som museifartyg i Västerås hamn.
• 2015 flyttad till Gävle
Källa: Svenska fyrsällskapets lexikon