Lars Hoffman, expert på elbilar, framför en laddstolpe.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Privat

MSB:s expert kritisk mot polisens elbilsrutiner: ”Överdrivna”

Uppdaterad
Publicerad

Polisen vidtar försiktighetsrutiner vid möten med skadade elbilar, om det inte handlar om livräddning ska ett säkerhetsavstånd på hundra meter hållas. MSB:s expert på elbilar är kritisk.

– Det är förkastligt. Jag förstår att man är rädd men det är för att man inte förstår, säger Lars Hoffman, elingenjör.

Lars Hoffman är elingenjör och anlitas som sakkunnig av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Just nu arbetar de ihop med en ny rapport för hur blåljuspersonal ska hantera elfordon.

Lars Hoffman menar att polisen har missuppfattat farorna med elbilar.

– Elfordon vill jag påstå är säkrare än fossilt drivna fordon, säger han.

Polisen: ”Framtagen utifrån försiktighetsprincipen”

SVT har bett om en intervju med polisens nationella avdelning, NOA, om den nya rutinen men utan framgång. Istället skickade man följande e-postsvar: 

”Polismyndighetens rutin är framtagen utifrån försiktighetsprincipen. Frågor gällande sannolikheter och riskavstånd mm. bör ställas till andra aktörer t.ex. MSB. ”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.