• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Markus Dahlberg/SVT

Nordanstig och Trafikverket oense om ny E4

Uppdaterad
Publicerad

När en ny E4 ska byggas genom Nordanstig vill kommunen se en fyrfältsväg men Trafikverket säger nej. Nu är de oense om hur många fordon som kommer att använda vägen i framtiden.

Den olycksdrabbade E4:an mellan Harmånger och Gnarp genom Nordanstig ska få en ny sträckning och bli mötesfri. Trafikverket planerar byggstart efter 2021 och vill göra så kallad 2+1-väg, med omkörningssträckor. Kommunen anser att det inte räcker, det måste byggas fyrfältsväg från början.

– Det handlar mycket om trafiksäkerhet, vi som bor i ett område där man har trefältsvägar ser att vi nästan dagligen har stopp på E4 så vi ser nödvändigheten av att bygga fyrfältsalternativ, säger Stig Eng (C), kommunalråd.

Ökar eller minskar bilåkandet?

I dag passerar omkring 8000 fordon per dygn på sträckan, när siffran uppgår till 14.000 nås gränsen för när Trafikverket anser att fyra körfält behövs. Enligt Nordanstigs beräkningar baserat på 20 år tillbaka nås det år 2040 – något Trafikverket inte är överens om.

– Nej, enligt våra prognoser så kommer det att inträffa lite senare, säger Hans-Olov Åström, samhällsplaneringschef vid Trafikverket,

Blir det färre bilar och lastbilar i framtiden?

– Det kan vara så. Vi åker mer tåg och kanske använder sjöfart till gods mer, det är svårt att sia om den utvecklingen.

Stig Eng (C) tror på en annan utveckling:

– Vi åker mer och mer bil, det blir fler och fler bilar i landet. Framåt år 2100 kanske vi har en trafikmängd som är tre gånger så hög som i dag.

Kommunen får betala själva

Den nya sträckan beräknas kosta 1,4 miljarder kronor. Ett fjärde körfält skulle kosta omkring 100 miljoner kronor extra, något Trafikverket menar är bättre att bygga ut den dagen det behövs.

– Att bygga med överstandard innebär att andra viktiga trafiksäkerhetsprojekt i landet få stå tillbaks, säger Hans-Olov Åström.

Trafikverkets alternativ till Nordanstig är att de ordnar med finansiering av det fjärde körfältet själva, vilket nu kommunen tänker fråga sina grannkommuner och regioner om hjälp med.

– Det är en arbetsmarknadsregion där vi ska förflytta oss, skulle vi inte försöka verka för att få det fjärde fältet byggt nu så kommer man historiskt när man tittar tillbaka undra hur vi tänkte om vi inte gjorde det då, säger Stig Eng (C).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.