Ett ånglok på järnvägsmuseet i Gävle. Foto: SVT

Nordens första ånglok med automatiskt säkerhetssystem finns i Gävle

Publicerad

Järnvägsmuseet i Gävle kör med historiska tåg på hela det svenska järnvägsnätet. Men för att kunna fortsätta med det även i framtiden har museet själv försett ett av sina hundra år gamla ånglok med ett automatiskt säkerhetssystem. Det är första gången någonsin i norden som ett ånglok får Automatic Train Control, ATC. 

Järnvägsmuseet är statligt och har tillsammans med företaget Svensk Tågkraft tagit fram de tekniska grunderna och byggt om ångloket B 1429 tillverkat 1919. ATC gör så att tåget stannar automatiskt om det förs fram för snabbt eller närmar sig en stoppsignal.  

Systemet har funnits sedan 1980-talet och används i dagsläget av princip alla tåg på det statliga järnvägsnätet, men så kallade museitåg kan få undantag för det. Undantaget innebär att tåget som snabbast får köra 80 km/h på en max 20 mil lång sträcka och att dubbelbemanning behövs. 

För järnvägsmuseets del handlar införandet av ATC om att skapa erfarenhet inför nästa tekniska system som heter ERTMS som gör så att alla signaler och besked om hur man får köra förmedlas via en skärm i hytten. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.