– Det skulle vara ett välkommet tillskott till Hamrångebygden. Både att det blir lättare att pendla härifrån, men också att pendla hit. Vi har ju till exempel utmaningar med att rekrytera lärare till skolan i Bergby, säger Therese Metz, Miljöpartiets kommunalråd i Gävle.
SVT har tidigare berättat om att järnvägen norrut från Gävle kommer att få en ny sträckning i framtiden när dubbelspåret ska fram. Den ska gå längs E4 fram till Axmar i något som kallas för den västra korridoren. Då finns det en möjlighet att bygga en helt ny tågstation i Hagsta. Nu har kommunstyrelsen bestämt sig för att gå på den linjen.
Preliminär kostnad 200 miljoner
– Vi vet inte exakt vad det kommer att kosta, men det har gjorts en preliminär uppskattning om 200 miljoner kronor, säger Therese Metz.
Snabbtågen kommer inte att stanna, utan det handlar om väl om regionaltågen, så det blir inte om så många stopp om dagen i slutändan, är det värt det?
– Klimatomställningen och infrastruktur kostar, och det finns andra projekt som kosta betydligt mer. Och det här är ju en del som vi behöver göra för att nå ett hållbart samhälle.