Många kurvor i Gävleborgs län för med sig ökad olycksrisk. Starta klippet för att se flera av kurvorna och förstå de infrastrukturella utmaningarna. Foto: Robin Herzog/SVT

Många kurvor i Gävleborg felbyggda – ökad olycksrisk för bilister

Publicerad

I januari dog sex schweiziska ungdomar i en bussolycka i Kiruna kommun. Kurvan där olyckan skedde var bristfällig enligt Sveriges åkeriföretag, och det är flera andra kurvor i landet också enligt SVT:s granskning. Vi har tittat på några av länets kurvor som inte håller måttet, bland annat på väg 745 mellan Dellensjöarna.

I Gävleborgs län finns ett flertal landsvägar där kurvorna är fel utformade enligt SVT:s granskning och den typen av kurvor för med sig ökad olycksrisk. De har för hög hastighetsbegränsning, är för skarpa och har felaktig lutning. SVT har granskat 27 landsvägar i länet och hade flera av kurvorna byggts i dag hade de behövt se annorlunda ut enligt Trafikverkets normer.

– Utmaningen är ju den att vi har ett väldigt gammalt vägnät och där finns det kurvor som ser ut på ett annat sätt. Och skulle man bygga i dag skulle det inte se ut på det sättet, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.

Prioriterar inte bristfälliga kurvor

I sitt säkerhetsarbete prioriterar inte Trafikverket främst undermåliga kurvor när det kommer till att rädda liv för att det finns mer akuta frågor. Det betyder att många felutformade vägavsnitt kan överleva länge till. Men hur kommer det sig att de undermåliga kurvorna finns till?

– Oftast är det ju så att de här vägarna har börjat användas för många år sen, kanske 200 år sen, som stigar. Ja, det är ju inte så lätt att bryta ny väg, människor då som nu var lata, säger Rune Larsson, ordförande i Motormännens lokalklubb i Sundsvall.

Hoppas på ny teknik

Men vad gör man då när kurvorna inte prioriteras men ändå borde åtgärdas enligt nutidens krav?

– Att bygga en infrastruktur, det tar väldigt lång tid, så vi behöver vara smarta och ta vara på den fordonsutveckling som sker. Alltså fordon som kan mäta av linjer, med radar, att vi håller på att få in teknik där bilar kan varna varandra. Så vi behöver titta på där fordonet och vägen jobbar tillsammans, säger Maria Krafft.

– Vad kan privatpersoner kan göra som oroar sig för specifika vägavsnitt?

– Är det ingen som reagerar och protesterar mot de här vägavsnitten med problematiska kurvor då blir ju ingenting gjort. Men är vi fler som protesterar så kanske Trafikverket lyssnar, säger Rune Larsson.

Se flera av kurvorna mellan Norra Dellen och Södra Dellen som inte håller måttet i klippet ovan.

Dödsolyckor i Gävleborgs län

• De fem senaste åren har 17 personer dött i trafikolyckor på de vägavsnitt som SVT har granskat. Vägavsnitten utgör enbart delar av de 27 vägar finns med i SVT:s urval.

• Totalt sett har det dött 25 personer i trafikolyckor på hela de 27 vägarna de senaste fem åren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.