Tåget spårade ur efter att stormen Hans med sina stora regnmängder spolat bort banvallen.
Statens haverikommission bedömer att bristande dränering på platsen samt brister på systemnivå inom Trafikverkets organisation orsakade olyckan.
”Larmningen hade brister”
Ytterligare en brist som rapporten pekar på är att Trafikverkets ledningscentral inte vet exakt var tågen på det svenska järnvägsnätet befinner sig.
– Vi har inga synpunkter på räddningsinsatsen men larmningen hade brister. Varje minut är viktig, säger Stefan Carneros.
Statens haverikommission vill att Trafikverket arbetar fram ett sätt att utan fördröjning kunna positionera en järnvägsolycka.
SVT har sökt Trafikverket för en kommentar, dock utan resultat.
SJ: Inget problem historiskt
SVT frågar även SJ om det är bekymmersamt ur passagerarnas säkerhetsperspektiv att Trafikverket inte ser tågens exakta position. SJ:s säkerhetsavdelning vill inte kommentera haveriutredningens kritik och tycker inte att positioneringen är en särskilt stor osäkerhetsfaktor.
– De tycker inte att det historiskt har varit något problem. När det händer något med våra tåg så dröjer det en minut så står vi i ständig dialog med Trafikverket. Ett större problem är om tåget blir strömlöst i väglöst land, till exempel, säger presskommunikatören Peter Kraméus.
Hör utredningsledaren Stefan Carneros i klippet ovan om varför Trafikverket inte vet tågens position.