Så ska det satsas på trafiken

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturminister, Catharina Emsäter-Svärd (M), tar i dag emot Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025.

Gunnar Malm redogör för förslaget, som omfattar en period på tolv år, mellan 2014-2025.

– Huvudbudskapet vi vill skicka ut är att vårda den infrastruktur vi har. Morgondagens infrastruktur är faktiskt den vi har i dag. säger Gunnar Malm under presentationen som direktsänds på regeringens webbsida.

Dalarna – Dalabanan

– Det här innebär väldigt hårda prioriteringar, fortsätter Gunnar Malm.

Regeringens anslag för transportinfrastrukturen ligger på 522 miljarder kronor under perioden 2014-2025.

Genomfarten i Mora ska förbättras

Här är några av områdena som föreslås förbättras:

Dubbelspår sträckan Skutskär – Furuvik.

Åtgärder på banan mellan Gävle-Sundsvall

Upprustning av spår mellan Söderhamn och Kilafors. Men även Mora och Ludvika är några av de områden som ska ses över.

– Vi behöver också förbättra genomfartsdelarna av Mora och Ludvika, i Mora blir det till exempel fullt i Vasaloppstider. Vi kommer att förbättra kvalitet, miljö, säkerhet och liknande, säger Gunnar Malm.

Så ska pengarna fördelas

De 522 miljarderna fördelas enligt följande:

  • 281 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet
  • 86 miljarder till drift, underhåll och reinvestering av statliga järnvägar
  • 155 miljarder kronor till för drift och underhåll av statliga vägar inklusive bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion av vägar samt statlig medfinansiering av enskilda vägar

– Önskemålen, kraven och behoven är större än våra resurser. Det betyder att kraftfulla prioriteringar gjorts och att vi i första hand prioriterar drift- och underhållsåtgärder.

Dalabanan först ut

Det som ligger närmast i tiden i Dalarnas län är en satsning på Dalabanan, mellan Uppsala och Borlänge, där man ska satsa på att få upp hastigheten på banan och öka kapaciteten. De åtgärderna beräknas pågå mellan 2014 och 2019.

Fakta

Så påverkas Gävleborg enligt förslaget

Bland annat dessa projekt föreslås i Gävleborg 2014-2025:

• Ostkustbanan inkl. Ådalsbanan, fortsatt utredning för robusthet och tillförlitlighet.

• Godstråket genom Bergslagen, Bergslagsbanan, mötesstationer och upprustning av spår.

• E4 Kongberget- Gnarp, mötesfri väg.

• Gävle hamn, järnvägsanslutning.

• V56 Valsjön – Mackmyra, mötesfri väg.

Källa: Trafikverket

Så påverkas Dalarna enligt förslaget

Bland annat dessa projekt föreslås i Dalarnas län 2014-2025:

• Dalabanan Uppsala- Borlänge, hastighetshöjande åtgärder och ökad kapacitet.

• Väg 50 Ludvika, ny genomfart.

• Riksväg 45/70 genom Mora, åtgärder för att underlätta för kollektivresande och gång- och cykeltrafikanter.

• Godsstråket genom Bergsslagen och Bergslagsbanan, mötesstationer och upprustning av spår.

• Riksväg 71 Dala-Järna – Vansbro, förbättra trafiksäkerheten.

• Riksväg 70 Smedjebacken – Gyllehemsvägen, Borlänge, mötesfri väg.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – Dalabanan

Mer i ämnet