Sedan 2013 har högst en handfull containrar kontrollerats per år på plats i Gävle och antalet timmar som Tullverket har varit på plats i hamnen har sjunkit. 2018 var till exempel Tullverket i Gävle under totalt 40 timmar och kontrollerade en container.
När Tullverket har åkt till Gävle har det främst handlat om att de har fått underrättelseinformation om en viss last. Då har Tullverket åkt från sina kontor i Stockholm och Sundsvall. Informationen kan handla om att fartygets rutt, fartyget i sig, mottagaren eller avsändaren ökar risken för smuggling. Då har Tullverket kunnat sätta en spärr på godset redan innan det anlänt till Gävle och sedan åkt till hamnen från Stockholm eller Sundsvall för att kontrollera det.
– Vi vet att Gävle har en stor hamn och vi vet att det kommer in mycket godstrafik. Det är ett område som vi ska vara i, säger Stefan Granath, Tullverket Öst.
Varför har ni ändå inte varit permanent på plats i Gävle?
– Tullverket har inte haft de resurserna. Då har vi fått prioritera var den största hotbilden har funnits och det har varit på andra platser i landet.
Tullverkets frånvaro uppmärksammas också av polisen och kustbevakningen. De menar att Tullverket har varit för långt bort under de senaste åren och att de har samverkat för lite. I vissa fall kan det ha lett till att viktiga kontroller inte har blivit av.
Sedan 2010 har endast några få beslag gjorts av Tullverket i Gävle. När 30 000 cigaretter hittades i en hytt ombord på ett fartyg år 2012 så var det kustbevakningen som gjorde fyndet och inte Tullverket själva.
– Jag tänkte inget speciellt på att Tullverket inte var här. Det är som det är. Alla har fullt upp på sina håll, säger Anna-Lena Halvarsson vid Kustbevakningen i Gävle.
Tullverket är självkritiskt till att de har samverkat för lite.
– Att vi har haft långt att ta oss dit gör att vi inte att vi har varit med i matchen lika mycket som vi önskat. Det har varit en utmaning att samverka lokalt i Gävle från Stockholm, säger Stefan Granath på Tullverket.
Tullverkets kontroller i Gävle (2013-2020)
2013: 3 kontroller av avfallsexport, 2 varundersökningar (import) , 50 kontrollvisitationer
2014: 6 varundersökningar (import), 28 kontrollvisitationer
2015: 3 kontroller av avfallsexport, 10 varundersökningar (import), 45 kontrollvisitationer
2016: 1 kontroll av container
2017: 3 kontroller av lastfartyg, 3 kontroller av containrar
2018: 3 kontroller av lastfartyg, 1 kontroller av containrar
2019: 1 kontroller av lastfartyg, 3 kontroller av containrar
2020: 3 kontroller av lastfartyg, 13 kontroller av containrar
Källa: Tullverket