Tomas Hartikainen, skolchef Gävle kommun.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tomas Hartikainen betonar vikten av förebyggande arbete – inom exempelvis elevhälsan, för att stoppa massakrer som den i Örebro. Hör honom förklara i klippet. Foto: Rikard Berglin / SVT

Skolchefen i Gävle: ”Viktigaste frågan är att jobba förebyggande”

Publicerad

Regeringens förslag om stärkt säkerhet på landets skolor på kom inte som någon överraskning för Tomas Hartikainen, skolchef i Gävle.

– De här förslagen har funnits länge. Den stora frågan hos skolhuvudmännen är hur rektorerna ska få plats med det här arbetet, säger han.

Tomas Hartikainen välkomnar att regeringen agerar i frågan, även om han menar att fokuset till största delen hamnat på skolornas fysiska skydd – i form av lås.

– Den viktigaste frågan för mig är hur vi jobbar förebyggande – till exempel med elevhälsan. Och kanske som i Finland lägga ett ökat fokus på kunskap om, och beredskap för att identifiera personer som kan utgöra en risk. Det är så vi kan komma framåt.

Skolorna i Gävle ska nu genomlysas för att utreda vilka förändringar som behöver göras berättar Tomas Hartikainen. Vad prislappen för ett stärkt skalskydd för kommunens skolor kan tänkas landa på återstår att se.

”Stora kostnader”

– Det är rätt stora kostnader, man måste också värdera låsningen i förhållande till vad det skulle innebära att vara inlåst med någon som redan finns i byggnaden.

Många skolskjutningar begås av elever som går på respektive skola. Då hjälper ju inte ett stärkt skalskydd om eleven har rätt att befinna sig där?

– Nej, och det är få som tror att åtgärderna begränsar möjligheterna att ta sig in. Även om alla måste ha tagg. Står man och väntar i fem minuter så kommer man in av någon anledning, utan att man för den sakens skull uppfattas som hotfull i det skedet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.