Sora, som än så länge bara finns att testa för utvalda kreatörer, är ett så kallat text till video-verktyg. Det innebär att användaren endast behöver skriva en kort text som förklarar vad hen vill ha. Sora skapar sedan en video med det innehållet.
Risken: Arbetare kan bli överflödiga
Baksidan är att många arbetare inom film- och reklambranschen, i takt med att AI-tekniken förfinas, riskerar att bli överflödiga. En scen som tidigare krävde ett stort arbetslag och många arbetstimmar för att producera kan nu skapas med några enkla knapptryckningar på ett tangentbord.
– Vi har rest över hela världen för att filma. Men att ta en location-bild från New York eller Japan – det behöver vi inte längre göra, säger Ulf Gradin, vd på videoproduktionsbolaget Videa i Gävle.
Produktionsbolaget: Verkliga människor behövs
Ulf Gradin ser med optimism på framtiden och menar att det alltid kommer att finnas ett behov av verkliga människor i den typ av videofilmer som hans företag producerar.
– Det har skett flera tekniksprång, från analogt till digitalt och till och med mobiltelefoner för att skapa film. Nu kommer AI. Till syvende och sist handlar det om att skapa en berättelse – oavsett teknik. Idé och manus – that's it.