Bland annat har ett ombud med fullmakt fått det felaktiga beskedet att han inte hade rätt att ta del av handlingar om sin klient eftersom klienten redan hade en förvaltare.
En person som har en förvaltare har själv befogenhet att begära att ta del av handlingar som rör honom eller henne, skriver JO Stefan Holgersson, och fortsätter: ”Den enskilde får även överlåta den rätten till ett ombud. Socialnämnden förtjänar kritik för den felaktiga handläggningen.”
Vid nekandet av att lämna ut handlingarna fick inte heller ombudet besked om att få ett skriftligt beslut som går att överklaga. Trots det överklagade ombudet till kammarrätten. Den överklagan har dock inte gått att hitta hos kammarrätten, men JO avstår att utreda den saken vidare.
Obehörig tjänsteman fattade beslut
Fem månader senare fick ombudet ett skriftligt avslagsbeslut, som han överklagade till kammarrätten. Men kammarrätten konstaterade att beslutet inte var fattat av en tjänsteman med behörighet att fatta ett sådant beslut, vilket var en brist hos socialnämnden.
JO skriver: ”Jag konstaterar att handläggningen har brustit i ett flertal avseenden. Bristerna är sammantaget sådana att socialnämnden förtjänar allvarlig kritik.”
Stora kunskapsbrister
JO skriver även att det både i hantering och remissvar framgår att det finns stora kunskapsbrister hos myndigheten. Nu förustätter Justitieombudsmannen att socialnämnden omgående ser över sina rutiner för utlämnande av allmänna handlingar, och att berörda tjänstemän får nödvändig utbildning om regelsystemet.
Slutligen skriver JO att han förutsätter att ett nytt beslut har fattats av socialnämnden, när det gäller utlämnandet av handlingarna till ombudet.