Varje dag går ett stort diesellok med två tre vagnar rakt igenom det här området som det snart ska byggas bostäder på. Ett växlingståg som körs av en enda person med en fjärrkontroll och passerar fyra vägkorsningar som helt saknar signaler.
Inom några år kommer tusentals människor behöva ta sig över spåren. Det bästa vore förstås att sluta köra växlingståget. Men för Smurfit Kappa och dess 110 anställda är spåret avgörande.
– Det är en väldigt bra hantering för oss att slippa ta in en massa långtradare, säger Oskar Wästlund, general manager på Smurfit Kappa i Gävle. För oss är det här spåret jätteviktigt.
Miljoner i merkostnad om spåret försvinner
Varje vardag kommer deras råmaterial till deras kartongtillverkning i järnvägsvagnarna. De färdiga produkterna körs iväg på lastbil. De skulle få flera miljoner i merkostnad om spåret försvinner.
Det är inte så att er verksamhet är hotad utan spåret?
– Vi skulle säkert hittar vägar ur det, men det skulle var ett stort avbräck och ett stort problem för oss.
”Tittar på olika lösningar”
Gävle kommun och Gavelgårdarna som äger Läkeroltomten har precis jämnat den gamla Läkerolfabriken med marken och står i startgroparna för att sätta igång det prestigefulla bygget med 750 lägenhetern, lägg till ett par hundra till på Philipssons tomten intill. Men fortfarande är det oklart hur säkerheten kring spåret ska lösas.
– Det jag kan säga är att det blir instängslat och med fållor för gångtrafikanter, vi håller på och tittar på olika lösningar, säger Jonas Davidsson, projektledare för området på Gävle kommun.
Men kommer det inte att bli en säkerhetsrisk för det boende?
– Jag ser inte den risken, Trafikverket äger spåret och de är experterna på säkerheten, vi kommer att utformade det här efter alla regler som finns.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app