Mikael Löthstam

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mikael Löthstam (S) är kritisk till beslutet att inskränka öppettiderna på Statens servicecenter. Foto: Malin Eirefelt/SVT Gävleborg

Statens servicecenter sparar – sämre öppettider i Gävleborg

Uppdaterad
Publicerad

Statens servicecenter har ekonomiska problem. Försämrade öppettider är konsekvensen.

– Återigen så drar man ner på statlig service, säger Mikael Löthstam (S) kommunalråd i Hudiksvall, en av de drabbade orterna.

Ungefär 90 tjänster måste sparas in på Statens servicecenter – vars uppgift är att lotsa medborgarna i deras kontakter med flera olika myndigheter.

– Vi befinner oss i ett tufft ekonomiskt läge som påverkar hela myndigheten. Det innebär att vi inte kan återrekrytera när någon slutar. Vilket gör att vi behöver göra justeringar, säger Fredrika Henriksson, regionchef på Statens servicecenter.

Så påverkar det Statens servicecenters kontor i Gävleborg

I Gävleborg kommer kontoren i Hudiksvall, Söderhamn och Ljusdal framöver att ha öppet färre dagar per vecka.

Enligt Fredrika Henriksson så vill man genom att koncentrera bemanningen till ett fåtal dagar i veckan garantera att kontoren verkligen förblir öppna. Tidigare har kontor ibland tvingats stänga på grund av exempelvis sjukdom bland personalen.

– Det blir oförutsägbart för medborgarna – man vet inte när det är öppet. Nu har vi sagt att vi har öppet varje vecka på alla orter där vi har servicekontor, säger hon.

Kommunstyrelsen skriver till regeringen

Mikael Löthstam (S) säger att man på nästa kommunstyrelsemöte ska författa ett brev till regeringen angående servicekontoren.

– Vi vill att de ska fundera på om man kan utveckla servicekontoren ytterligare, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.