Ungefär 90 tjänster måste sparas in på Statens servicecenter – vars uppgift är att lotsa medborgarna i deras kontakter med flera olika myndigheter.
– Vi befinner oss i ett tufft ekonomiskt läge som påverkar hela myndigheten. Det innebär att vi inte kan återrekrytera när någon slutar. Vilket gör att vi behöver göra justeringar, säger Fredrika Henriksson, regionchef på Statens servicecenter.
Så påverkar det Statens servicecenters kontor i Gävleborg
I Gävleborg kommer kontoren i Hudiksvall, Söderhamn och Ljusdal framöver att ha öppet färre dagar per vecka.
Enligt Fredrika Henriksson så vill man genom att koncentrera bemanningen till ett fåtal dagar i veckan garantera att kontoren verkligen förblir öppna. Tidigare har kontor ibland tvingats stänga på grund av exempelvis sjukdom bland personalen.
– Det blir oförutsägbart för medborgarna – man vet inte när det är öppet. Nu har vi sagt att vi har öppet varje vecka på alla orter där vi har servicekontor, säger hon.
Kommunstyrelsen skriver till regeringen
Mikael Löthstam (S) säger att man på nästa kommunstyrelsemöte ska författa ett brev till regeringen angående servicekontoren.
– Vi vill att de ska fundera på om man kan utveckla servicekontoren ytterligare, säger han.