Issa Touma har varit en stark kritiker av såväl regering som oppositionella grupper och utsatts för påtryckningar samt fått verka i ett allt mer hotfullt klimat i samband med att Aleppo förvandlats till en krigszon.
Nu får han fristad i Gävle, där han kommer att ha sin bas under två år och hoppas på så sätt kunna fortsätta sitt arbete i Syrien.
– Jag är tacksam över att få arbeta med Gävle som bas, säger Issa Touma till SVT Nyheter Gävleborg. Jag försöker med mina bilder och filmer i mitt arbeta att visa på en annan bild hur det ser ut i Syrien än den som medierna i väst visar. Det pågår en vanlig vardag för väldigt många där samtidigt också. Jag vill att vi ska vara något mer än bara döda människor i bild.
Rättslig prövning
Det var en majoritet i Gävles kommunfullmäktige i Gävle som beslutade om att erbjuda en bildkonstnär en fristad.
Beslutet överklagades av moderaterna som ville pröva om det var förenligt med kommunallagen för Gävle kommun att gå med i ett internationellt nätverk som ICORN. Men den rättsliga prövningen visade att det inte finns några hinder för kommuner att erbjuda en fristad. Niclas Bornegrim (M) var en av dem som höjde sin röst mest
– Jag accepterar beslutet men tycker fortfarande att konceptet är fel och att det inte är vad en kommun ska ägna sig åt, säger Niclas Bornegrim till SVT Nyheter Gävleborg.
Konstnären Issa Touma
Issa Touma har varit en central gestalt i Aleppos konstliv sedan mitten av 1990-talet och har fortsatt sin konstnärliga verksamhet trots återkommande påtryckningar.
Genom sin konstnärliga praktik har han visat vilken akut roll konst och kultur spelar i konfliktområden.
Basen för Toumas praktik är Le Pont Gallery i hjärtat av Aleppo som sedan 1996 har fungerat som en konstnärlig och intellektuell fristad. Här har han årligen arrangerat konsthändelser som International Photography Festival Aleppo och the International Women's art festival.
Bland Toumas senaste fotografiska arbeten finns Women We Have Not Yet Lost, en fotoserie som tillkom i april 2015 då Aleppo utsattes för ett snabbt eskalerande våld.
Ett antal kvinnor från olika religiösa och etniska bakgrunder gömde sig på galleriet och delade med sig av sina berättelser. Tillsammans beslutande man att arrangera en fotografering, som ett slags sista meddelande från de som fortfarande var i livet.
År 2012 startade Issa Touma Art Camping som ett svar på konflikten i Syrien och för att visa att det finns levande människor i Syrien bakom statistiken som framkommer i internationell media.