Tåg kolliderade med bil utanför Bollnäs – en person död

Uppdaterad
Publicerad

Ett tåg kolliderade på tisdagskvällen med en personbil strax norr om Arbrå i Bollnäs kommun. En person fanns i bilen då olyckan inträffade och har avlidit av sina skador. Trafikverket ska utreda dödsolyckan.

Larmet inkom strax innan klockan 22 på tisdagskvällen. Ett godståg på väg söderut körde in i en bil i höjd med Arbrå kyrka. En kvinna i 40-årsåldern fanns i bilen då olyckan inträffade. Hon avled av sina skador och anhöriga är underrättade, enligt polisen.

Körde tåget i hög hastighet?

– Vi befarar det, säger Magnus Jansson Klarin, presstalesperson RLC region Mitt.

Olyckan skedde i en bevakad plankorsning med bommar.

Dödsolyckan ska utredas

Trafikverket ska utreda olycka som beräknas ta två till tre månader innan den är klar, bland annat ska de kolla på tåget.

– Vi ska kolla på vad som orsakat olyckan. Vi kontrollerar anläggningen om det varit något fel på korsningen, ljud- och ljussignaler samt bommar. Vi kollar egentligen på allt som kan ha bidragit till den här olyckan, säger Denny Josefsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Det här är en bevakad järnvägsövergång, vad vet ni om bommar och signaler fungerade?

– I nuläget vet vi ingenting, utan det är den som håller på med utredningen som ska undersöka alla sådana detaljer, säger Denny Josefsson.

Tågtrafiken beräknas kunna rulla i morgon

Trafikstoppet på sträckan är hävt, men på grund av den nedrivna kontaktledningen kan inga tåg rulla på sträckan. Enligt Trafikverket beräknas tågtrafiken kunna rulla i morgon torsdag. 

Buss ersätter mellan Arbrå och Vallsta.

Stationer där tågtrafiken kan påverkas:

Ljusdal, Järvsö, Bollnäs, Kilafors, Holmsveden, Lingbo, Ockelbo, Gävle C, Furuvik, Skutskär, Älvkarleby, Marma, Mehedeby, Tierp, Tobo, Örbyhus, Skyttorp, Vattholma, Storvreta, Uppsala C, Stockholm Central.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.