Projektledaren, Peter Åkerström, instruerar hur nästa övning ska gå till för en grupp från årskurs sex som är här för andra gången. Eleverna ska tillsammans hitta balansen på en jättelik gungbräda och då måste alla hjälpas åt.
– Då gäller det att stå så länge som möjligt, säger han till barnen som tar aktiviteten på fullt allvar.
Otrygga barn har svårare med inlärning
Peter som annars arbetar som fritidspedagog ville hitta en lösning på utanförskap, spänningar och konflikter i skolklasser. Han upptäckte att det fungerar med teambuilding och har byggt upp en hel park med aktiviteter där allt går ut på att samarbeta.
Det är klasser med elever från sex år och upp till gymnasiet som av olika anledningar får komma under en hel dag tillsammans berättar Peter Åkerström.
– Ibland kan de inte prata med varandra, det finns en del individualister som bara tänker på sig själv, ibland är det smågrupper som håller ihop och någon är utanför och då kan det vara bra att bryta och hitta sätt att få ihop hela gruppen så det blir en respekt för varandra.
– Det är enormt viktigt för att skapa trygghet och jag är övertygad om att det behövs för att elever ska lära sig lättare, säger Peter Åkerström.
Enda i Sverige
Det här är ett kommunalt projekt som, vad man vet, inte finns på något annat ställe i landet, men flera andra kommuner har varit hit och tittat. Förutom att bygga upp skolklasser har projektet också gett arbete och språkträning till några nyanlända.
– Jag har aldrig tidigare tänkt på att jobba som fritidspedagog, men efter att jag har varit här vill jag plugga till det i framtiden. Jag vill arbeta med det här resten av livet, säger Mohammad Halanaddad.
Tillfälligt kommunalt projekt
– Det här ska vara ett komplement till skolorna och jag har fått väldigt bra respons från lärare och rektorer. Det är väldigt roligt så jag hoppas att det här ska få fortsätta, säger Peter Åkerström.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app