”Man lär sig nya ord” Foto: Markus Dahlberg/SVT

Virtuell skolmiljö för integrationens skull

Uppdaterad
Publicerad

Från ett klassrum i Bergsjö ska eleverna kunna besöka andra delar av världen, bland annat för att öka förståelsen för de nyanlända klasskamraternas tidigare hemländer. Eleverna har själva sökt pengar och nu fått möjlighet att köpa teknik för att gå in i den virtuella världen.

Glädjen går inte att ta miste på i klassrummet på Bergsjö skola i Nordanstig. Trots att belysningen är släckt, och rummet är omöblerat når de hela världen härifrån genom sina nya VR-glasögon.

– Man kommer in i en helt ny värld, det känns häftigt. Ibland är det läskigt också, men det är skitcoolt, säger Rebecca Florentin som går i årskurs 8.

Tredimensionell värld

VR-glasögon gör att användaren kan röra sig och titta runt i en tredimensionell värld. Elever vid Bergsjö skola sökte pengar av kommunen och har beviljats 55 000 kronor som de nu har använt för att köpa den här utrustningen. En tanke är att underlätta integrationen av nyanlända ungdomar som har börjat på skolan.

– Man lär sig nya ord som man inte kan, och jag pratar med elever som jag aldrig pratat med innan och det är bra, säger Hussein Husseini som går i årskurs 8 och kom till Sverige för tre år sedan.

Planerar besök i forna hemländer

Läraren Fredrik Hassel, som varit drivande i många av skolans it-satsningar, tror att de tekniska prylarna inte bara hjälper till i integration mellan elever med olika bakgrund, utan även förbereder dem för framtiden.

– Det här är integration för att det är teknik vi redan i dag använder i samhället, men det har inte kommit in i skolan. Det var lyx i början när det var elljus och rinnande vatten i skolan, men efter ett tag är det självklart och det här kommer också att bli självklart i framtiden, säger Fredrik Hassel.

TV: Se ett längre inslag om den virtuella skolmiljön här

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.