I Gävleborgs län har det i flera års tid varit ungefär en tiondel av tågen som varit minst fem minuter sena. 2017 kom exempelvis 8,6 procent av tågen sent. Men året efter kom det stora tappet. Drygt 17,4 procent av X-tågen var minst fem minuter sena. Värst var det i februari 2018 då mer än en tredjedel av tågen rullade in sena. Bäst var det i november när ungefär 9,3 procent av tågen var sena.
– För resenärerna kostar det mest i frustration och så är det ju inte särskilt bra för varumärket, säger Andreas Eriksson.
Sämre än genomsnittet
X-trafiks resultat var långt sämre än riksgenomsnittet, där 12,2 procent av persontågen inte kom fram i tid. Överlag har 2018 varit ett dystert år inom järnvägen över hela landet, främst på grund av en hård vinter, varm sommar och flera banarbeten.
– Helt klart har vi under året som bransch inte lyckats leva upp till resenärernas och godstransportköparnas förväntningar om en punktligare järnvägstrafik, säger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde Trafikledning på Trafikverket.
Nya tåg nya möjligheter
X-trafik, som är i Region Gävleborgs regi, har sju tåg att förfoga över, varav ett av dem är ett reservtåg. Nästa år kommer ytterligare tre tåg att hyras in via tåguthyraren Transitio för att förstärka fordonsparken. Om de kommer att förbättra punktligheten återstår att se.