Felmärkningen gäller de 7 procentiga ”Stockholm Fine Festival”-burkarna. Trots att de rymmer 33 centiliter har de istället markerats med 50 centiliter.
– Burkarna har granskats i tre led av mellan tio och femton personer men ändå dekoren gått igenom. Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom helt enkelt, förklarar Tage Krönlein.
Det var förra onsdagen som Systembolaget uppmärksammade missen. Eftersom man följer Livsmedelverkets regler, som säger att korrekt volym måste anges på förpackningen, kan de här burkarna inte säljas i affärerna. Hittills har cirka 80 000 lämnats tillbaka och resten är på ingång.
Markerar om burkarna
Av de 500 000 burkarna har 200 000 fyllts med dryck och körts ut till de olika systembolagen. De övriga 300 000 är tomma och står på företagets tomburkslager.
– Det finns konsumenter som skrivit till oss och sagt att vi ska markera dem med en skylt och sälja dem ändå. Men vi har ett reglemente i Sverige som vi inrättar oss efter, säger Tage Krönlein.
Det sammanlagda marknadsvärdet på alla burkar är sexsiffrigt. Men hur det här kommer slå ekonomiskt mot Krönleins är för tidigt att säga. Allt beror egentligen på hur företaget agerar härnäst.
– Vi tänker troligtvis markera om dem med hjälp av klisterlappar. Hur exakt de ska gå till återstår att se. Men flera företag har hört av sig med förslag, berättar Tage Krönlein.
Det har pratats om att ni kanske tänker hälla ut allt?
– Nej det ska vi absolut undvika att göra för miljöns skull, svarar Tage Krönlein.
Det är inte omöjligt att de udda burkarna blir samlarobjekt.
– För Sveriges Ölburkssamlares Förening räknas det här nog som en raritet. De har uppmärksammat det här, säger Tage Krönlein.