”Vi för nu en diskussion med våra advokater om vi ska överklaga men inget är klart än”, säger Bamseförlagets vd Ola Andréasson. Foto: Leif R Jansson/TT, Claudio Bresciani/TT

Bamse förlorade barbråk

Uppdaterad
Publicerad

I en varumärkestvist om Dunderhonung gick Bamse på pumpen. Patent- och registreringsverket, PRV, ger en barkedja rätten att använda namnet till en av sina shots.

Det är inte första gången Bamses förlag ger sig in i en tvist om rätten till Dunderhonung. SVT Nyheter Halland har tidigare berättat om en biodlare och en gymgrossist som gjort anspråk på namnet.

Nu har en barkedja, med barer i bland annat Halmstad, Lund, Uppsala och Linköping, tagit fighten mot ”Världens starkaste björn” – och vunnit.

”Kopplingen till sprit är olämplig”

Enligt Patent- och registreringsverket är inte Dunderhonung ett tillräckligt känt varumärke. Företaget får därför kalla en av sina shots för samma namn som den stärkande drycken i serierna.

– Kopplingen till sprit är olämplig, som vi ser det. Det gör det här lite värre, säger Bamseförlagets vd Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren.

I ett yttrande till PRV menar förlaget att ”Dunderhonung är en unik benämning och en mycket viktig beståndsdel i Bamse och hans värld”.

Men det håller PRV alltså inte med om.

Ingen risk för förväxling

Barkedjan menar att det inte finns risk för förväxling eftersom företaget inte vänder sig till barn med spritdryckerna de tillhandahåller.

Sedan tidigare har en honungstillverkare fått rätt mot serieförlaget i en liknande tvist.

– Att begreppet används i det sammanhanget är mer naturligt. Vi förstår resonemanget i PRV:s beslut, men håller inte med. Vi för nu en diskussion med våra advokater om vi ska överklaga men inget är klart än, säger Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.