Kalle Pohl gillar semlor och kan tänka sig att betala rejält för bakverket. Foto: SVT

Betalar gärna 80 kronor för en semla

Uppdaterad
Publicerad

Enligt de stora mejerierna kommer det vara brist på grädde till påsk. Det här har redan börjat få effekter för verksamheter som är beroende av grädde i stora mängder. Men även mindre företag, som konditorier, kan behöva anpassa sig till en gräddbrist. Svenskarna förbrukar mest grädde i februari då det är dags för semlor. 

– Semmeltider förbrukar vi 60 till 80 liter grädde i veckan. Nu är det en stor produkt för oss, säger Niklas Swedblom, konditor i Halmstad. 

Stora svenska mejerier flaggar för en rejäl gräddbrist i vår och det har redan märkts hos leverantörerna.

Läs mer: ”Freaksemlan” – en av årets nyheter

– Min leverantör varnade för en prishöjning så vi började räkna på det. En höjning kommer det att bli eftersom vi får en dyrare produkt, säger Niklas Swedblom.

Beredda att betala mer

Priset på grädden påverkar priset på semlor. Frågan är vad konsumenten är beredd att betala för det älskade bakverket?

– Max 80 spänn kan jag betala för en semla, säger Kalle Pohl som tar sig en fika på fredagsförmiddagen med sin kompis.

Läs mer: Grön semla årets nyhet

– Jag säger 100 spänn sedan skulle jag börja fundera på att äta något annat, säger Oskar Setterborn. 

Konsumerar mer grädde

1980 konsumerade svenskarna 62 tusen ton grädde. Men konsumtionen har ökat. 2015 förbrukade vi 106 tusen ton grädde, samtidigt minskar antalet mjölkbönder. Detta är grunden till gräddbristen och kan betyda en prisökning på bland annat glass och fetare mejeriprodukter. En bagare kan behöva anpassa sitt utbud. 

– Fördubblas priset tror jag att folk skulle dra öronen åt sig och handla något annat. Då får vi hitta andra produkter att sälja. Något utan grädde i, säger Niklas Swedblom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.