Pengarna som ska betalas ut ska enligt förslaget dras från samma pott som elfordonspremien, som i och med detta utökas till 395 miljoner kronor 2018. Peter Warghed som äger en båtbutik i Halmstad ser positivt på förslaget.
– Det är ett jättebra drag för utvecklingen, säger han.
Säljer tre-fyra elmotorer per år
Enligt Peter Warghed säljer han tre till fyra el-utombordare per år. Det är mindre motorer och utvecklingen har inte kommit så långt ännu. För en eldriven motor kostar minst lika mycket som en som går på bensin, berättar han.
– Trots att miljöeffekterna är slående så väljer många trots det en bensinmotor eftersom den i regel är starkare. Men det försvinner mycket bränsle från en gammal tvåtaktsmotor som går ut i vattnet. Femhundra sådana i en sjö och du förstår konsekvenserna. Jag har haft kunder som velat köpa el-motor och sagt att det förbjudits vanliga bensinmotorer i deras insjö. Det är ju ytterligare ett steg för markägarna att ta ställning till, säger Peter Warghed.
Inget bidrag för mindre elmotorer
Det nya förslaget öppnar för kritik från exempelvis segelbåtsägare. Särskilt som stödet får en nedre effektgräns, för att det bara ska omfatta motorer som minst ”kan ersätta en förbränningsmotor på fem hästkrafter”, enligt pressmeddelandet. Därmed utesluts många så kallade trollingmotorer och mindre elmotorer för ekor och segelbåtar.
Ett annat frågetecken rör batterierna. I eldriftssammanhang är det dessa, och inte själva motorerna, som är den stora utgiftsposten men batterier nämns inte i det nya stödet.
Fakta: Stöd till avgasfritt
Alltfler avgasfria motorfordon omfattas av statliga premier. För bilar infördes en supermiljöbilspremie 2012, ett system som från halvårsskiftet i år ersätts av så kallad bonus-malus, där det högsta premiebeloppet blir 60 000 kronor.
För cyklar med hjälpmotor samt elmopeder och elmotorcyklar började premiesystemet gälla den 1 februari i år. Bidraget är en fjärdedel av inköpspriset, eller högst 10 000 kronor.
För båtar är startdatum inte klart. Men enligt regeringen ska bidraget gälla retroaktivt för den som köper utombordare från den 12 april.
Källa: Riksdagen, regeringen