– Hasslövsborna är envisa tror jag, säger Ameli Karlsson, vice ordförande i Hasslövs byalag.
Ja, det vill nog till.
1982 skickade Hasslövs byalag, i södra Halland, sin första skrivelse om att de önskade en gång- och cykelväg längs den 1,7 kilometer långa sträckan längs väg 115 till grannbyn, Östra Karup, på andra sidan länsgränsen till Skåne.
Och sedan dess har det hållit på med skrivelser, möten och insändare.
Ny namnlista
På Kristi himmelsfärdsdagen samlades ett hundratal från de båda byarna i en cykelmanifestation och skrev under en ny namnlista som ska skickas till Trafikverket och kommunerna.
– Vi kände att det är dags igen. Vi hör och ser att trafiken ökar och Hasslöv växer i invånarantal. Vi vill känna oss säkra, säger Ameli Karlsson.
Hur tror ni det går den här gången?
– Vi hoppas att det går igenom, säger Ameli Karlsson.
Många parter
I senaste kommunvalet lovade flera partier att strida för frågan. Ännu har inte heller det lett till något.
Elisabet Babic (M), kommunstyrelsens ordförande i Laholm, menar att svårigheten ligger i att sträckan går mellan två kommuner, två län och två regionen inom Trafikverket. Och alla parter måste vara överens för att det ska bli något.
– Jag tror inte att Trafikverket och regionen förstår hur mycket trafik det är här och hur oskyddade trafikanterna är. Vi har nog inte förmedlat det till tillräckligt väl och det måste vi göra. För det här är katastrof, säger hon.
Tycker du att Laholms kommun gjort vad den kan?
– Jag kan inte svara för alla 35 åren, men det är klart att vi kan driva frågan mer.