Gekås
Boris Lennerhov, VD: ”Människor behöver bakplåtspapper och en ny vinterjacka trots en lågkonjunktur. Vi säljer det man behöver till vardags. Under en högkonjunktur lägger vi pengar på semester, krogen och dyra butiker – annars gäller Gekås. Vi slutar konsumera enbart om vi absolut inte har några pengar.”
Neddragningar?
”Gekås har inte varslat någon på 56 år. Om försäljningen skulle vika anpassar vi bemanningen. I höstas tog vi in 700 medarbetare inför högsäsongen – kanske blir det hundra färre nästa år.”
Carlsberg
Jörgen Welter, kommunikatör: ”Vi är mer väderberoende än beroende av konjunkturen. Under en varm sommar har vi en enorm försäljning. Konsumenterna kan förändra sitt beteende, till exempel dricka mindre på restaurang än hemma – men då köper de vår produkt via en annan kanal.”
Neddragningar?
”Varsel kan ske inför större förändringar i vår verksamhet, men det är inte kopplat till konjunkturen. Skulle en konjunktur däremot vara lång och påverka den totala volymen kan det bli en annan femma. Vi ser kontinuerligt över vad vi behöver göra.”
Södra Cell
Henrik Wettergren, försäljningschef: ”Vi arbetar i en väldigt cyklisk bransch med priser som går upp och ner. Vi får en sämre lönsamhet men vi är rustade för att klara det. Under den senaste finanskrisen hade vi det kämpigt med lönsamheten och fick vända på kronorna. När den allmänna konsumtionen går ner, går det åt mindre förpackningsmaterial. Alla produkter driver pappret.”
Neddragningar?
”Det finns inga sådana planer, men vi kan aldrig lova att det inte blir så.”
Stora Enso
Per Lyrvall, Sverigechef: ”Om tillväxten generellt går ner, går även vår produkt går ner. Vi har en planering för varje given lågkonjunktur. Allting behöver inte genomföras men vi jobbar med olika typer av scenarios. Vi är bättre rustade nu jämfört med tidigare konjunkturer, däremot kan vi tvingas ta dramatiska beslut i framtiden om det blir en fortsatt minskad efterfrågan.
Neddragningar?
”Neddragningar kan bli en följd. Vi har redan stängt ett sågverk i Finland. Då fick medarbetare sluta som en effektiviseringsåtgärd. Om vi inte kan bedriva en lönsam verksamhet kommer det att märkas.”
Martin & Servera
Simon Tideman, platschef: ”Vi märker av en konjunktursvängning i form av hur samtalen går hos våra kunder. Trenden tyder på ett ökat intresse för mat och dryck. Mat behöver man i alla tider – frågan är vilken mat du lägger pengarna på och i vilken omfattning. Givetvis kommer folk se över sina kostnader, en del skippar att äta ute medan andra skippar semesterresan och unnar sig mat istället.”
Neddragningar?
”Jag tror inte att det är aktuellt – inte utifrån en lågkonjunktur. Vi har 650 anställda och en naturlig omsättning av personal. Många jobbar i lagerverksamheten efter avslutade studier medan de funderar på vad de ska hitta på i framtiden. Där har vi en möjlighet att se över hur många vi ska anställa.”
Derome
Magnus Andersson, VD: ”Vi märker att nybyggnationen i Sverige har gått ned, däremot går bygg- och järnhandeln starkt. I en lågkonjunktur passar vi på att driva projekt som vi inte har möjlighet att driva när marknaden går för högtryck.”
Neddragningar?
”Vi flyttar och lånar medarbetare mellan våra produktionsenheter. Men om vi hamnar i en lång och tuff lågkonjunktur måste vi självklart anpassa vår bemanning och våra kostnader – men det är vårt sista alternativ.”
Biltema
Bjarne Sandberg, VD: ”Vi har en lika stor kundtillströmning i lågkonjunktur som högkonjunktur, och planerar att expandera med nya varuhus. Vi är inte särskilt oroliga. Det vi hoppas på är att kunna få loss mark och bygga mer – nu tittar vi på att projektera ett nytt lager i Halmstad.”
Neddragningar?
”Inte som det ser ut framåt. Varje år anställer vi mellan 50 och 100 personer i Halmstad.”