Det är efter flera larm om trängsel ombord på tågen från Varberg och Åsa som Hallandstrafiken sett över möjligheterna att låta fler Öresundståg stanna och ta upp passagerare i Åsa, för att lätta på trycket.
Men rapporten som lades fram på fredagen för Hallandstrafikens ledning visar att det inte är möjligt. Det handlar om begränsad infrastruktur enligt utredningen.
– Det beror på att det inte finns dubbelspår från Varberg och uppåt på flera sträckor. När tågen går med olika hastighet så finns det risk för att tågen därför hinner upp varandra. Vi måste även anpassa Öresundstågens körningar till pendeltågstrafiken från Kungsbacka, annars kan vi hamna bakom och då försenas Öresundståget med 15 minuter, säger Hallandstrafikens trafikplaneringschef Daniel Modiggård till SVT nyheter Halland.
”Utredning hindrar inte stopp”
Styrelsen för Hallandstrafiken har inte fattat något beslut i frågan ännu. Utredningen kommer att tas upp igen i mars i samband med kollektivtrafikplanen för 2018.
Styrelseledamoten Tommy Rydfeldt (L) som ligger bakom ett förslag på fler stopp i Åsa tycker inte att tjänstemannautredningen hindrar att det ändå kan bli fler stopp.
– Jag ser inget i deras material som skulle hindra att Hallandstrafiken går in till Trafikverket och begär fler stopp, skriver han i ett pressmeddelande efter mötet.
Extra pendeltåg
Så vad händer nu?
– Vi har från i måndags satt in ett extra pendeltåg från Varberg till Göteborg. En tur på morgonen och en tur tillbaka på kvällen, säger Daniel Modiggård.
Pendeltåget är inhyrt från Västtrafik och den extra avgången kommer att rulla hela 2017, enligt Hallandstrafiken. Flera tågset förlängs med fler vagnar för att skapa mer plats åt resenärerna.
– I övrigt är våra förutsättningar begränsade eftersom det saknas spårkapacitet, säger Daniel Modiggård.