Den västra sidan är näst intill färdig. Den östra sidan ska börja gjutas under hösten. Ekodukten i Sandsjöbacka i Kungsbacka tar åter igen form efter incidenten i början av året.
– Det var ett olycksfall i arbetet och vi löste det, säger Kristina Balot, projektledare på Trafikverket.
Broincidenten
Brobygget – som syftar till att ge djuren fri passage över vägen och minska viltolyckor – drog igång i augusti förra året och har sedan dess mest utgjort ett väghinder för de trafikanter som färdats längs E6 i Kungsbacka.
LÄS MER: Trafikstörningar när djuren får en egen bro
Men i januari inträffade sedan en allvarlig incident på bygget. Stöttorna som skulle hålla uppe den då nygjutna västra sidan av bron kollapsade och vek sig.
LÄS MER: E6 avstängt i båda riktningar
Trafikverket och Peab, som är entreprenören på bygget, fick akut stänga allt arbete på bron och stoppa trafiken på E6 helt och hållet. Ungefär ett dygn senare var det nog säkert för att släppa på trafiken igen.
Byggt ikapp
Efter en analys kom man fram till att det var ett räknefel låg bakom till att större delen av den första etappen – den västra sidan av bron – fick rivas igen.
LÄS MER: Därför revs ekodukten
Men under våren har man gjort ett nytt försök och i oktober drar etapp tre igång då man ska färdigställa själva konstruktionen.
Och trots incidenten i början av året och man ändå kommit ikapp den ursprungliga tidsplanen.
– Först hade vi en del luft i vår tidsplan och dessutom har entreprenören jobbat på under sommaren så vi blir klara i juni 2018, säger Balot.
Prislappen har inte heller behövt justeras för Trafikverket.
– Det är entreprenörens ansvar att se till att det blir korrekt. För oss blir det ingen ökad kostnad, vi har beställt en bro med rätt kvalitet. Det här är ett försäkringsärende som entreprenören och underentreprenören får lösa, säger Kristina Balot.
Fram till mars kommer trafiken dock fortsatt att påverkas i omgångar av byggarbetet.
Ekodukten
Projektet kostar cirka 80 miljoner varav 60 för själva bron och resten för andra viltövergångar längs E6 strax norr om ekoduktbygget.
En ekodukt är en bro avsedd för djur så att de ska kunna ta sig över bland annat stora motorvägar på ett säkert sätt. I Sverige finns bara ett fåtal ekodukter, bland annat i Uddevalla, Lilla Edet och Trollhättan.
Ekodukten i Kungsbacka ska bli 64 meter lång och 32 meter bred. Den förväntas stå klar sommaren 2018.
Så påverkas trafiken:
Mellan 15 augusti och 29 september, samt februari och maj 2017 kommer E6:an periodvis under tio minuter att stängas av för sprängningar och hastigheten kommer att sänkas till 70 kilometer i timmen.
– Det kommer gå lite trögare än normalt. Ungefär som det gör i normala fall under mornar och eftermiddagar, säger Kristin Balot.