”Vi har inte reflekterat över det”, säger Tommy Gustavsson, delägare på företaget som skickat ut nakenkalendern. Foto: SVT

Företagets svar på kritiken mot nakenkalendern: ”Bilderna är vackra”

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Frillesås bil och traktor som har skickat ut nakenkalendrar till kunderna menar att kalendern varit uppskattad bland kunder, varför de aldrig funderat på att sluta med den. Delägaren menar att det hädanefter kommer vara ett val att få kalendern.

– Nu förstår vi att vi inte ska ge ut den om inte någon frågar efter den, säger Tommy Gustavsson, delägare.

När SVT nyheter Halland hör av sig till företaget under tisdagen konstaterar Tommy Gustavsson att de senaste dygnen varit turbulenta efter att nyheten om kalendern spridits i media.

Överrösta med mejl och samtal

-Vi har fått över 200 mejl, telefonsamtal och sms. De flesta vill ha kalendern eller bara ge oss sitt stöd medan några är arga, berättar Tommy Gustavsson för SVT nyheter Halland.

Kalendrarna är dock slut nu och han har inga planer på att beställa flera i år.

-Vi får ta ett beslut på om vi ska beställa till nästa år eller hur vi ska göra, säger Tommy Gustavsson.

Enligt antidiskrimineringsbyrån Rättighetscentrum Halland kan ni göra er skyldiga till brott mot diskrimineringlagen genom att skicka ut kalendern och även hänga upp den på er arbetsplats. Hur ser du på det?

– Det är ju inte bra men vi är inte så många här, bara tre stycken, säger Tommy Gustavsson.

I klippet bemöter han kritiken om nakenkalendern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.