Gekås vd hade precis lämnat varuhuset när säkerhetschefen ringde och berättade om händelsen.
– Min första tanke var: Bara inte någon blivit skadad. Sen var jag ganska snabbt på plats och fick reda på att så inte var fallet, vilket kändes jätteskönt, berättar Jan Wallberg för SVT Nyheter Halland.
LÄS MER: Bil körde in i varuhuset i Ullared
Bakom den vägg som mannen körde in bilen i sitter varuhusets säkerhetspersonal. De kunde därför ta hand om honom fort.
Vill informera sakligt
Besökaren Sandra Carlsten, som var inne i varuhuset när händelsen inträffade, fick reda på vad som hade hänt via en nyhetsflash på mobilen.
Hur kan media ha informerat snabbare än varuhuset?
– Så fungerar det i dag. Kunder är väldigt snabba med att ta upp telefoner och saker händer blixtsnabbt. Vi vill samla oss lite innan vi går ut och informerar, så att vi gör det sakligt. Vi vill säkerställa att det är rätt fakta vi kommer med och det kan ta några extra minuter, säger Jan Wallberg.
– Vi var väldigt snabba med att informera vår personal, och gick snabbt ut och informerade det vi kunde även på sociala medier. Jag tycker sammantaget att vi har lyckats ganska väl med att informera om det här.
Kan inte spärra trafik
Polisen har varit utanför varuhuset under tisdagen för att svara på besökares frågor. Nu ska företagets ledning summera händelsen tillsammans med polis och räddningstjänst, och se över om något behöver förändras i rutinerna.
– På det stora hela har kontakten med säkerhetspersonal, polis och räddningstjänst fungerat väl, säger Jan Wallberg.
Hur kunde det här hända?
– Vi har en stor parkeringsplats och den går inte att spärra av för biltrafik. Däremot har vi ett center med många tillfartsvägar, och vi får fundera på hur öppen den ska vara.
Samtidigt måste varuhuset vara tillgängligt för räddningstjänsten.
– Vi är ett besöksmål med mycket människor. Det är viktigt att vi har hög säkerhet och att de som hälsar på oss kan känna sig trygga.