Hur kan platser i Sverige inspirera och utvecklas? Just detta handlar priset ”Placebrander of the year” om. För en månad sedan rapporterade SVT Nyheter Halland att vatten- och actionsportfestivalen Hallifornia var en av fyra finalister i tävlingen. Nu har allmänheten utsett Hallifornia som vinnare.
– Vi har inte landat riktigt än. Det är många som har hört av sig och gratulerat. Det känns jättekul helt enkelt, säger arrangören Eric Ruth.
Fansen röstade
Eric Ruth är vd på Nordic Surfers som arrangerar festivalen tillsammans med Varbergs kommun och Region Halland. Han tror att Hallifornia delvis vann på sin erfarenhet.
– Vi hade ett starkt bidrag i tävlingen. Vi har hållit på i fem år, och många av våra fans var nog inne och röstade, säger han.
Populär sommarfestival
Hallifornia har sedan 2013 uppmärksammat kustkulturen i Varberg och därmed blivit stadens främsta sommarfestival med teman som surf, actionsport och yoga. I år lockade evenemanget 40 000 besökare.
– Det har växt fort. Nu får vi åka hem och reflektera. Det här innebär uppmärksamhet och framförallt får vi lite självförtroende också, säger Eric Ruth.