Det är upp till allmänheten att avgöra om Hallifornia förtjänar att surfa hem priset eller ej. Foto: SVT

Hallifornia kan surfa hem pris till Varberg

Uppdaterad
Publicerad

Arrangören bakom vatten- och streetsportfestivalen Hallifornia i Varberg är finalist när Sveriges bästa platsmarknadsförare ska koras.

”Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg”, skriver juryn i nomineringen.

Platsmarknadsföring är precis vad det låter som – att marknadsföra en plats på ett sätt som gör att den blir mer attraktiv. Nu ska den svenska mästaren i platsmarknadsföring utses i tävlingen Placebrander of the year. En jury har utsett fyra aktörer till finalister. En representerar hela Sverige, en är verksam i Roslagen, en är från Skellefteå – och en från Varberg. Organisationen bakom festivalen Hallifornia i Varberg är nominerad.

Allmänheten får rösta

Enligt juryns motivering har festivalen stärkt Varbergs position som ”Hallands Kalifornien”. ”Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. (...) Insatserna gynnar platsens varumärke året runt”, står att läsa i nomineringen.

Nu avgör allmänheten vem som vinner genom att rösta på sin favoritmarknadsförare. Den 12 september står det klart om Varberg kammar hem priset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.