Flera studier som genomförts visar att Halmstad C kapacitet inte klarar den framtida planerade tågtrafiken. Stationen – som är en knutpunkt för de tre järnvägarna Västkustbanan, Halmstad–Nässjö banan och Markaryds-banan – behöver därför byggas om.
– Västkuststråket, som innefattar både E6 och Västkustbanan är vår allra viktigaste infrastruktur i Halland, något av vår kroppspulsåder. När det gäller järnvägen är det två bitar som där det finns rejäla brister. Det ena är att det inte är dubbelspår genom Varberg, och det andra är en kapacitetsbrist som blir tydligare och tydligare genom Halmstad, säger Dag Hultefors (M) ordförande regionstyrelsens tillväxtutskott.
Från järnvägsstation till resecentrum
Halmstads järnvägsstation genomgår sedan några år en förvandling, från just järnvägsstation till resecentrum. Först flyttades regionbussarna från Norra station till det nya resecentrumet. I och med att det byggdes en gångbro från östra sidan av järnvägsspåren, där busshållplatserna placerades, till västra sidan, där stationshuset står. Som en andra del i förvandlingen pågår just nu en ombyggnation vid Laholmsvägen, för att även lokalbussarna ska få en ny knutpunkt vid resecentrumet. Det arbetet beräknas vara klart hösten 2017. Efter det kan alltså en tredje etapp av ombyggnationen ske.
Enligt avsiktsförklaringen är det tre huvudsakliga punkter som ska åtgärdas för att öka resecentrumets kapacitet, flexibilitet, säkerhet och tillgänglighet.
• En ny plattform vid spår 5.
• Bredare och längre mittplattformar mellan spår 1 och 2 samt mellan spår 3 och 4.
• En ny gångtunnel under spårområdet med anslutningar till mittplattformarna via trappor och hissar.
Åtgärderna ska ge möjlighet för att fler och längre tåg ska kunna stanna i Halmstad. Dessutom ska fler tåg kunna stanna samtidigt. Genom att bygga gångtunnlar minskar risken för olyckor när personer inte längre behöver korsa spåren för att komma till rätt plattform.
Halmstad har växtvärk
Förutom dessa praktiska fördelar menar parterna – Trafikverket, Region Halland och Halmstads kommun – att ombyggnationen kommer att bidra till nationell, regional och lokal nytta.
Halmstads kommun närmar sig 100.000 invånare, och har i det närmaste lite växtvärk. Kommunen är både en viktig knutpunkt och en allt viktigare slutdestination. Mellan 2010 och 2030 byggs och planeras det sammanlagt för cirka 3.500 bostäder inom en kilometers radie från Halmstads resecentrum. Regionen har dessutom ett mål om att ”Halland ska vara en mer attraktiv, inkluderande och konkurrenskraftig region 2020 än 2014”, vilket innebär att det behövs förbättrade pendlingsmöjligheter för att kunna ge en större arbetsmarknad för dem som bor i området.
För att möta detta behov antog regionfullmäktige i april 2016 ett nytt trafikförsörjningsprogram för en hållbar regional utveckling som innefattar satsningar på den regionala tågtrafiken. Bland annat planeras utökad trafik på Västkustbanan, samt en ny regiontåglinje på Markarydsbanan, mellan Hässleholm och Halmstad. För att det ska vara praktiskt möjligt behöver Halmstad C klara minst två genomgående och fem till sex vändande tågsystem, något som ombyggnationen alltså skulle lösa.
Satsning i mångmiljonklassen
Den totala kostnaden för etapp tre i ombyggnationen av Halmstads resecentrum bedöms vara 330 miljoner kronor. Trafikverket ska enligt beräkningen stå för den största delen, med 198 miljoner kronor. Halmstad kommun delfinansierar med 99 miljoner kronor och Region Halland står för 33 miljoner kronor. Regionens del i finansieringen ligger med i den infrastrukturplan som fastställdes av regionfullmäktige 2014 och är alltså inget ytterligare tillskott.
– Ombyggnaden av Halmstad personbangård är den högst prioriterade åtgärden i Halland att få med i Nationell transportplan. Den gemensamma avsiktsförklaringen är en mycket viktig pusselbit för att ombyggnaden kommer med i den Nationella transportplanen som tas fram under 2017 och beslutas 2018. Detta så att den statliga delen av finansieringen säkras, säger Dag Hultefors (M) ordförande regionstyrelsens tillväxtutskott.
Varbergstunneln är redan med i planen, och Dag Hultefors vill inte sätta de bägge åtgärdsförslagen mot varandra, utan hoppas nu på att båda kan vara med i den nya planen som regeringen kommer att fatta beslut om.
I samband med etapp tre i ombyggnationen av resecentrum planerar Halmstad kommun en ny resecentrumbyggnad, på den östra sidan av spårområdet. Dessutom finns nya parkeringsmöjligheter för bil och cykel med i planerna. Detta ligger utöver de 330 miljoner kronorna som själva etapp tre beräknas kosta.