Det är förmiddag och femteklassarna på Gullregnsskolan i Kungsbacka har mattelektion. Men istället för att ha traditionella läroböcker framför sig sitter eleverna och räknar med hjälp av digitala appar.
– Jag tycker det är bra för när man jobbar på surfplattor så blir det lite roligare och då har man lättare att lära sig, säger Damjana Komljenovic.
Ställa om till digitala lektioner
Eleverna har själva fått vara med och välja ut vilka appar som är roligast och mest lärorika. Under lektionerna får barnen sitta i smågrupper och lösa olika uppgifter och problemlösningar.
Men även om det känns som att dagens unga i stort sett föds med en dator i knät – var det inte helt lätt för eleverna att ställa om från analoga till digitala mattelektioner.
– Det var kul i början fast lite svårt, säger Felix Axelsson.
Ett roligare sätt att lära
Med den nya metoden tycker han att det blivit enklare att lära sig matematik.
– Skriver man för hand så tränar man mer på att skriva fast har man surfplattan så kanske man tycker att det är lite roligare att jobba med matte, säger Felix Axelsson.
Har du lärt dig mer jämfört med tidigare?
– Ja, nu för man får använda plus, minus och gånger hela tiden. Då lär man sig snabbare. I matteboken fick man ofta använda plus i ett kapitel och minus i ett kapitel, säger han.
Läraren ville prova nytt
Det var läraren Kajsa Cronelid som drog igång projektet för två år sedan. Det började med att hon ville testa något nytt för att många elever inte nådde målen. Nu ser hon att flera saker har förbättrats.
– Den största fördelen som jag ser det är att, dels kan barnen inte göra fel och bara fortsätta för då stoppas de i appen. Och all den tid som jag förut har lagt på rättning lägger jag nu på planeringen, vilket gör att jag har mycket större chans att kunna individanpassa för varje elev, säger hon.
Uppmanar andra lärare att våga
Kajsa Cronelid vill att andra lärare ska våga tänka utanför boxen. Och hon ångrar själv inte sitt val.
– Jag kommer aldrig att gå tillbaka till vanliga sättet med enbart mattebok. Det här är roligare, eleverna lär sig mer och de är mer engagerade, säger hon och fortsätter:
– Man behöver inte göra som jag och kasta ut matteboken helt och göra om allt. Men våga prova någonting, för det ger så mycket.