När kommunens samhällsbyggnadsuttskott på tisdagen satte sig i sammanträde fanns två huvudalternativ för en ny brosträckning över Nissan. Det segrande förslaget blev det som går längst söderut – närmast havet.
– Det finns tre anledningar. Den här placeringen ökar möjligheten för annan byggnation på Söderkaj, bullerproblematiken blir mindre och där finns bara en fastighet som behöver lösas in, säger Henrik Oretorp (C), ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.
”Viktigt steg”
En ny infart till stan – Södra infarten – och tillhörande bro över Nissan har diskuterats i flera år. Tisdagens beslut innebär inte att kommunen nu har bestämt att det blir en bro, utan bara var den ska dras om den blir verklighet.
– Det finns i nuläget inget majoritetsbeslut för att det ska byggas en bro. Men det här är ett viktigt steg i den riktningen. För mig handlar det här inte bara om biltrafiken utan om att binda samman stadsdelar för de som bor på de olika sidorna om Nissan, säger Henrik Oretorp.
Om kommunstyrelsens också säger ja skapas nu ett så kallat vägreservat för att skydda området från annan bebyggelse tills vidare. Nästa steg blir att göra en detaljplan – eventuellt nästa år. Först därefter väntar beslut om det blir en bro eller inte.
MP säger nej
Inom den styrande femklövern finns i dag ingen enighet i frågan. Miljöpartiet är emot en bilbro och röstade också emot förslaget i samhällsbyggnadsutskottet på tisdagen. Partiet vill se en renodlad gång- och cykelbro.
Men enligt det segrande förslaget är det en bro för såväl motortrafik som gång- och cykeltrafik som är aktuell. Den ska dessutom vara öppningsbar för att segelbåtar ska kunna fortsätta att ta sig upp till Slottsbron.
Frågan om hur infarten ska dras längre västerut skjuts däremot på framtiden. Där finns också två huvudalternativ – väster eller öster om Kattegattgymnasiet.