Chris Bremark är kritisk till hur Gekås hanterade händelsen i tisdags. Foto: Lennart Benson/Privat

Hård kritik mot Gekås efter kraschen

Uppdaterad
Publicerad

Efter händelsen i tisdags då en bil körde in i väggen till Gekås-varuhuset har reaktionerna varit många. En av dem som befann sig inne i butiken är Chris Bremark – och hon är kritisk till personalens agerade.

– Jag upplever att vi blev övergivna av personalen. På en så välbesökt plats som Gekås måste det finnas en handlingsplan för extraordinära situationer, säger hon.

Socialarbetaren Chris Bremark var på en arbetsresa i Gislaved tillsammans med en kollega och deras barn. Under tisdagseftermiddagen beslutade de sig för att åka till Gekås för att kolla runt och eventuellt shoppa lite. När de stod i överkastsavdelningen tog plötsligt besöket en drastisk vändning.

– Det kom vagnar rullande över golvet och vi hörde människor skrika. Först trodde jag att det var ett jippo som pågick men min dotter förstod snabbt att något var fel.

Ullaredkrasch

Chris Bremark berättar hur hon såg människor gråta och efter hand förstod hon att något allvarligt var på gång. Men från högtalarna inne i varuhuset hördes ingenting och den personal de frågade visste inget.

I kaoset som uppstod de följande minuterna såg sällskapet hur personalen plötsligt kom springande och de beslöt sig för att följa efter.

– Vi sprang upp för en trappa och in på ett lager. Där fanns en nödutgång. På så sätt lyckades vi ta oss ut ur varuhuset, säger Chris Bremark.

”Inga rutiner som fungerar”

Chris Bremark riktar nu hård kritik mot varuhuset. Avsaknaden av information om vad som hade hänt och hur personalen agerande är enligt henne under all kritik.

– Jag upplever att vi blev övergivna av personalen. På en så välbesökt plats som Gekås måste det finnas en handlingsplan för extraordinära situationer. Vi lever i en tid då sådana här saker kan hända och Gekås är verkligen ett potentiellt terrormål med tanke på hur många människor som rör sig här, säger Chris Bremark och fortsätter:

– Hade det varit en riktigt allvarlig situation så är det här inga rutiner som fungerar. Att personalen flyr och håller för nödutgången. Det måste fungera bättre, säger hon.

”Vi är alla människor”

Gekås VD Jan Wallberg kan förstå kritiken om att varuhuset inte snabbare gick ut i högtalarna för att informera besökarna om situationen.

– Det är något vi har funderat på nu efter händelsen. Kanske borde vi gått ut och meddelat att läget var under kontroll för att lugna situationen, säger han.

Jan Wallberg berättar även att det finns beredskapsplaner för krissituationer, men att ledningen valde att inte sätta dem i verk eftersom händelsen var över så snabbt.

– Eftersom personen snabbt omhändertogs fattade vi beslutet att inte utrymma butiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ullaredkrasch

Mer i ämnet