Det var torsdagen den 26 januari som E6 stängdes helt eftersom delar av den ekodukt som byggs på platsen riskerade att rasa. Foto: SVT

Hela överdelen av ekodukten måste rivas

Uppdaterad
Publicerad

I januari stängdes hela E6:an av norr om Kungsbacka på grund av rasrisk vid byggnationen av en ny ekodukt. Nu har Trafikverket kommit fram till att de måste riva hela överdelen av bron.

Det var den 26 januari som E6:an stängdes av under ett helt dygn vid Sandsjöbacka norr om Kungsbacka. Anledningen var att byggarbetarna hade hört ett knakande ljud i samband med ett gjutningsarbete.

Trafikverket valde då att stänga av motorvägen, vilket skapade kaos i trafiken från och till Göteborg. Senare meddelade man att delar av bron behövde rivas.

Ekodukten i Sandsjöbacka

Riva hela överdelen

Nu har Trafikverket kommit fram till hur mycket som måste tas bort och göras om.

– Vi kommer behöva riva hela överbyggnaden av kvalitets- och säkerhetsskäl, men vår förhoppning är att brostöden som vi gjutit innan kan sparas, säger Anna Johansson, kommunikatör på Trafikverket.

Rivningsarbetet lär starta inom de närmaste veckorna.

– Det handlar om att beställa rätt maskiner och utrustning, men planen är att börja riva i början av mars och fortsätta fram till slutet av mars. Inriktningen är att vi sedan att vi återupptar byggandet av ekodukten i april, säger hon.

Oklart varför det knakade

Varför måste ni riva hela överdelen?

– Utredningen pågår. Vi kan inte säga i dag varför stöttorna vek sig, det måste vi utreda vidare, säger Anna Johansson.

Kommer ni att hålla tidsplanen?

– Vår preliminära bedömning är att vi kommer att kunna hålla tidsplanen och bli klara under juni 2018 som vi tidigare sagt, säger hon.

Vill undvika att stänga av vägen

Trafikverket planerar just nu hur de ska göra, och tanken är att inte behöva stänga av E6:an dagtid som de behövde göra i slutet av januari.

– Vi jobbar för att minminera trafikpåverkan. Vi håller på att kolla på metoder som innebär att trafiken inte behöver stängas av alls eller i alla falla enbart nattetid. I och med att vi håller på med planeringsarbetet kan vi inte säga hur det kommer att bli, men vi jobbar för att inte behöva stänga av trafiken alls, säger Anna Johansson.

Fotnot: Sammanlagt kommer byggnationen av ekodukten, med samtliga faunaåtgärder på sträckan så som viltstängsel, att kosta ungefär 80 miljoner kronor.

Fakta: Ekodukt

En ekodukt är en bro avsedd för djur så att de ska kunna ta sig över bland annat stora motorvägar på ett säkert sätt. I Sverige finns bara ett fåtal ekodukter, bland annat i Uddevalla, Lilla Edet och Trollhättan.

Ekodukten i Kungsbacka ska bli 64 meter lång och 32 meter bred. Den förväntas stå klar sommaren 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekodukten i Sandsjöbacka

Mer i ämnet