Efter ett par års arbete med det nya materialet i testmaskiner gav Stora Enso klartecken att utveckla verksamheten med biokompositgranulat. Det kan betyda ett 20-tal nya tjänster i Hylte.
15.000 ton per år ska in i plasttillverkningen och konkurrera med formsprutade produkter baserade på vanlig plast.
– Jättekul! Att få beskedet härom veckan var förstås väldigt, väldigt trevligt. Jag har jobbat här i två år ungefär, bara med detta så … nej det är svårt att beskriva, säger Carl Ternström, utvecklingsingenjör på Stora Enso i Hylte.
Miljövänligt
Tillverkningen pressar samman strängar av varm massa i cirka 200 grader. Massan kyls ned i ett vattenbad och klipps till små pelletslikande delar. Biokompositgranulat är en blandning mellan plast och träfiber som kan ersätta en stor del av den oljebaserade plasten vi använder idag.
– Det finns inget hinder att tredubbla produktionen redan nu, men vi har valt att ta ett steg i taget. Den globala plastkonsumtionen ligger runt 300 miljoner ton per år, så marknaden att slå sig in på är ganska stor, säger Carl Ternström.
Luktar trä
Fabrikens kommunikationschef visar stolt några produkter som de formsprutat med det nya materialet.
– Det här är ett horn vi ska skicka med till skid-VM i Lahti. Vi gör 20.000 sådana som är baserade på fiberkomposit. En annan potentiell slutprodukt är diskborstar, säger Henrik Axelsson.
Mest uppenbart är att materialet doftar trä annars är många egenskaper liknande. Plast kan böjas bättre än komposit men blandmaterialet är mer hållbart menar Stora Enso. Det framtagna materialet består i genomsnitt av hälften plast och hälften fibrer men utvecklingen gör det möjligt att byta ut ännu mer av plasten.
– Vi har ju som vision att helt ersätta plasten med träfibrer, säger Håkan Naij, brukschef.
Men är det rimligt att tänka det och i så fall om hur länge?
– Vi kan spekulera att om kanske fem till tio år. Det här är en fantastiskt möjlighet för Hyltebruk att få vara med och starta upp en ny produktion. Det är nytt för oss, det är en ny produkt på en ny marknad med nya kunder. Det är jättespännande att få vara med om den resan, säger Håkan Naij, brukschef.