I klippet berättar Johan Olofsson om vad det betyder för honom att diagnosen blir ogiltigförklarad.
Efter att i flera år försökt få hjälp med att ompröva sin diagnos sökte sig Johan, efter tips, till vuxenhabiliteringen i Halmstad på egenremiss. I februari i år kom den psykiatriska utredningen fram till att Johan inte har någon intellektuell funktionsnedsättning. Placeringen i särskola var alltså felaktig.
”Helt galet”
Johan Olofsson är i dag mycket kritisk till att han blev placerad i särskola av Båstads kommun på, som han anser, bristande underlag.
– Helt galet att det var så enkelt att sätta elever i särskola förr, säger Johan Olofsson.
Kommunen: ”Inte felaktig placering”
Nina Linné, skoljurist i Båstads kommun har inte möjlighet att medverka i en tv-intervju men skriver till SVT:
”Det här beslutet fattades år 2008. Utredningar och beslut skedde i samråd med hemmet. Vår bedömning är att placeringen, som gjordes utifrån då rådande lagstiftning och det underlag som fanns vid tidpunkten, inte var felaktig.”
När SVT träffade Johan Olofsson förra året berättade han om den långa resan till drömjobbet som busschaufför då flera utbildningsinstanser sa nej med hänvisning till att han gått i särskola.
Så hanteras placering i anpassad grundskola
Mycket har förändrats i lagstiftningen sedan 2008.
I och med den nya skollagen 2010 så skärptes kraven på utredningar. Innan dess förekom det bedömning och diagnoser som fattats på dåligt underlag, menar Magnus Tideman, professor vid Högskolan i Halmstad.
I dag finns ett lagstadgat krav på att en utredning om anpassad grundskola ska omfatta fyra delar: en pedagogisk, en psykologisk, en medicinsk och en social bedömning. Utredningen måste innehålla samtliga fyra delar och samråd med elevens vårdnadshavare ska ske när utredningen genomförs.
De elever som ska tas emot i den anpassade grundskolan är de elever som har en intellektuell funktionsnedsättning och som därför inte bedöms nå kunskapsmålen i grundskolan.
Källa: Nina Linné, skoljurist Båstad kommun