Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Statens geotekniska institut, SGI, ser Skåne- och Hallandskusten som ett riskområde för översvämningar och placerar området näst högst på en fyrgradig skala. Det är slutsatsen i en ny rapport gjord av myndigheterna på uppdrag av regeringen.
Finns anledning till oro
Enligt Halmstads kommuns klimatanpassningsstrateg, Hanna Billmayer, finns anledning till oro. Hon pekar på klimatförändringar som höjer temperaturen och i slutändan havsnivån – vattenmängder som sedan kan trycka sig in genom Nissan.
Forskning som kommunen lutar sig mot räknar med att den största höjningen av havsnivån inträffar kring 2060. Jämfört med i dag kan medelvattennivån öka med ungefär en meter.
Starta klippet för att se Hanna Billmayer berätta mer om Halmstads utsatthet och hur det är tänkt att muren ska se ut.
– Vi är extremt sårbara eftersom vi både har hav och åar att ta hänsyn till. Är havet en meter högre än i dag har vi väldigt lite marginal, säger hon.
Prislappen: 400 miljoner kronor
Ett förslag till klimatanpassning ligger nu på Halmstadpolitikernas bord som bland annat innefattar bygget av en mur längs Nissan – för drygt 400 miljoner kronor. Men exakt hur den ska finansieras är oklart.
Vad händer om det inte blir någon mur?
– Då kan det hända att vi måste flytta från vissa områden. Kanske till och med flytta staden framöver, men inte under vår livstid, säger Hanna Billmayer.
Identifierade riskområden för ras, skred, erosion och översvämning
- Västkusten – Göta älvdalen
- Mälardalen – Stockholm
- Skåne – Hallandskusten
- Mellersta norrlandskusten
- Norra Vänerområdet
- Blekinge – Kalmarkusten
- Södra Vätternområdet
- Östgöta – Sörmland
- Mellersta Dalälven
- Jämtlandsfjällen
Källa: MSB, SGI