Blir neddragningarna verklighet beräknas de påverka hundratals resenärer i länet. Förslaget är lagt för att göra besparingar på 17 miljoner kronor, till följd av ett minskat resande under pandemin. Men planen väcker nu kritik från Falkenbergs kommunråd.
I klippet ovan berättar Per Svensson om varför han vänder sig mot förslaget, och Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstrafikens styrelse, svarar på kritiken.
Vad tycker du om de föreslagna bussneddragningarna?
britt • Dags att Hallands politiker lyssnar på människor, för ni verkar inte förstå något.
Vi som åker kollektivt tycker att hallanstrafikens gör allt för att det ska gå dåligt. Ändrar på ett bra betalningssystem. det nya är krångligt och gör bara att man inte vill använda kollektivtrafik. Halland lägger våra skattepengar på allt som inte gynnar befolkning.
Moira • Jag bodde och arbetade i Halland för ett par år sedan. Har inte bil och var hänvisad till bussen. Aldrig stött på så dålig turtäthet t o m i städerna. Chaufförer ’missade’ att stanna på vissa hållplatser, satt och pratade i mobilen medans de körde. Resekort som inte fungerade - allt var verkligen urkass med kollektivtrafiken. Märkligt, tyckte jag, med tanke på att det finns många innevånare och t ex Halmstad är en studentstad.Ska man dra ner ytterligare så kan man lika gärna lägga ner hela busstrafiken och så får kommunen erbjuda kraftigt rabatterade taxiresor istället.
arne • ifall man tror att det funkar med en tidtabell som gör att folk inte kan åka smidigt -då blir det en negativ trend på resandet .man borde däremot slopa biljetterna helt ifall man tar resandet & miljöfrågan på allvar ,vi betalar redan en stor del på skattsedeln så det blir en besparing när biljetter & kontrollanter tas bort . sedan går väl bussarna på miljöbränsle så det borde vara att föredra bussen i staden istället för 20-30 bilar .