När kommunen gjorde en upphandling vårvintern förra året slutade det med att företaget AJ Produkter la det lägsta budet. Kommunen ansåg dock inte att företaget kunde erbjuda de möbler som efterfrågades.
Då avbröts upphandlingen och istället gick kommunen direkt till ett konkurrerande företag och köpte möbler som var en kvarts miljon kronor dyrare. Därmed bröt kommunen mot upphandlingsreglerna.
Fanns andra alternativ än att bryta mot lagen
Revisionen menar i sin kritik att arbetet med att beställa möbler till skolan var ineffektivt och dåligt hanterat, vilket resulterade i tidsbrist. Det fanns dock andra alternativ än att bryta mot lagen för att skolan skulle få möblerna i tid, hävdar revisorerna.
En andra upphandlingsrunda hade hunnits med innan skolstart, framhåller de. En annan lösning hade varit att använda befintliga möbler inom kommunens verksamhet.
Politiker kan undantas från ansvarsfrihet
Kommunrevisionen framhåller att bristerna som framkommit i granskningen kommer påverka revisionens ansvarsprövning av politikerna. Händelserna bedöms så pass allvarliga att det kan komma rekommendationer till kommunfullmäktige om att en eller flera politiker inte ska ges ansvarsfrihet.
Det kan dock ske först i april eftersom barn- och ungdomsnämnden och kommunstyrelsen först ska ges möjlighet att svara på kritiken.