Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”I den kriminella världen får du snabb respons. Du vet när du gjort rätt – och när du gjort fel”. Marcus Nilsson efterlyser mer undervisning kring hur lärare ska hantera elever som är på väg in missbruk och kriminalitet. Foto: Alice Loth/SVT

Lärarstudenten: Utbildningen dålig på att möta elever i risk för kriminalitet

Uppdaterad
Publicerad

Lärarutbildningen rustar inte framtidens lärare för att möta elever som mår dåligt och riskerar att hamna i kriminalitet. Det anser studenten Marcus Nilsson som själv har ett kriminellt förflutet.

Provokation, våld och droger blev en del av livet redan när han var 14 år. Nu däremot är Marcus Nilsson inne på en helt annan bana och är snart examinerad lärare.

De erfarenheter han fått genom livet hoppas han kunna använda för att hjälpa framtida elever. Däremot tycker han att högskoleutbildningen brister när det kommer till läromaterial kring missbruk och kriminalitet bland unga och hur det kan hanteras i skolvärlden.

Samtal med regeringens utredare

Under fredagen är han inbjuden till samtal på Högskolan i Halmstad med regeringens särskilda utredare för lärar- och förskollärarutbildningarna, Peter Honeth, för att diskutera lärarutbildningen.

– En lärare kan i slutändan betyda jättemycket. Men elever behöver tydliga ramar, regler och konsekvenser, säger han.

Högskolan välkomnar utredning

Måns Svensson, professor i rättssociologi och chef för Akademin för lärande, humaniora och samhälle på Högskolan Halmstad håller till viss del med Marcus Nilsson i hans kritik och han välkomnar den utredning som är på gång över lärarutbildningen.

-Skolan är superviktig när det gäller att bygga ett tryggt samhälle. I viss mån tar vi redan idag in externa aktörer för att ge lärarstudenterna fler perspektiv men vi kan göra mer. Sedan måste man ha respekt för att det inte går att förändra en nationell utbildning över en natt.

utredarens uppdrag

• Föreslå hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas.

• Föreslå åtgärder för hur ämneslärarutbildningen kan stärkas, exempelvis genom ökade samarbeten, och hur vissa ämnen kan koncentreras till färre lärosäten i syfte att höja kvaliteten.

• Föreslå hur utbildningsinnehållet kan reformeras med ökat fokus på ämneskunskap, kognitionsvetenskap och praktisk metodik, och lämna nödvändiga lagförslag.

Uppdraget ska redovisas för regeringen senast den 29 november 2024.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.